Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Inget personnummer vid registrering av ny kund - eEkonomi

När vi registrerar nya kunder så fylls inte personnummer in längre. Detta har varit den enda funktionen som gör att vi håller oss till Visma idag. Är detta en bugg eller har ni plockat bort denna funktionen?

Alltså när jag lägger till en ny kund, söker efter namn och klickar på rätt i listan. Tidigare fylldes personnummer in av sig själv och numera är fältet tomt. Vi har provat på olika datorer och olika webbläsare.
9 SVAR 9
NY MEDLEM

Re: Inget personnummer vid registrering av ny kund - eEkonomi

Jag undrar detsamma! Detta var en mycket bra funktion för oss småföretagare som fakturerar med ROT-avdrag. Nu kan jag inte längre få fram personnummer på namn-sökning! Vh. Kristoffer

NY MEDLEM

Re: Inget personnummer vid registrering av ny kund - eEkonomi

Undrar det samma, personnummer behövs för RUT-avdraget.
NY MEDLEM

Re: Inget personnummer vid registrering av ny kund - eEkonomi

Jag undrar det samma, som sagt det behövs vid Rut tjänster

NY MEDLEM

Re: Inget personnummer vid registrering av ny kund - eEkonomi

Hej alla,

Detta är, precis som ni märkt, ändrat mot tidigare. Enligt GDPR får vi (Visma) inte "spara" den informationen längre, utan ni som kunder måste själva ta det aktiva valet att manuellt skriva dit personnumret igen för att själva spara det.
Ni kan använda det för att söka adressuppgifter och få fram resterande uppgifter om er kund, men personnumret måste ni numera fylla i en gång till själva.

Det ändrades i eEkonomi för ett par veckor sedan 🙂

Ha  det gott!

/Sofia 
NY MEDLEM

Re: Inget personnummer vid registrering av ny kund - eEkonomi

Ytterst tråkiga nyheter som inte förtjänar en smily i ditt svar.

Upplysning.se och Ratsit.se håller denna informationen tillgänglig men det är ganska tråkigt att klicka igenom dem för att fylla i informationen. Det måste ju finnas något sätt att ni kan tillgodose oss denna information genom andra tjänster utan att mellanlagra datan och på vis kringgå att det är ni som lagrar informationen utan ni presenterar den endast. Att ni skulle ha en kopia av folkbokföringen inkl personnummer för att presentera i ert sökresultat låter som en korkad lösning och jag hoppas inte det är så ni har gjort tidigare. Vi kan göra det aktiva valet att speciellt klicka på någon knapp för att just kopiera personnumret (istället för att ni inte visar det öht).
NY MEDLEM

Re: Inget personnummer vid registrering av ny kund - eEkonomi

Jag håller med - detta är ett problem - Detta har varit den enda funktionen som gör att vi håller oss till Visma idag. kanske dax att se över sitt....
NY MEDLEM

Re: Inget personnummer vid registrering av ny kund - eEkonomi

Jag har inte bett om någon GDPR.. se till att få till baka tjänsten. eller kan ni bara ändra förutsättningarna hur som helst?
Nästa grej är väll att det inte kommer att kunna skriva ute eller någon annan skit.
NY MEDLEM

Re: Inget personnummer vid registrering av ny kund - eEkonomi

Nu hittade jag en bugg med. Om det finns ett personsnummer på kunden och jag skriver en offert, så tas inte personnumret från kunden och fylls in i offerten. Då måste jag öppna två fönster, en med kunddetaljer och en med offerten för att kunna kopiera in siffrorna.
NY MEDLEM

Svar: Inget personnummer vid registrering av ny kund - eEkonomi

Jag stämmer in i klagokören. Det blev till att skaffa gratiskonto hos Ratsit och en omständig sökning där för att kunna kopiera personnumret. Om ni tar betalt för en tjänst får ni se till att den är användbar. Skyll inte på GDPR, för finns det en vilja så finns det tekniska lösningar!