Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Malin A
UTFORSKARE

Inget räknenskapsår med i SIE-filen

Hej,

vi ska skicka vår bokföring till revisorn via en sie-fil.

Jag exporterar bokföringsdatan via import-export samt väljer aktuellt räkenskapsår (2020-01-01-2020-12-31). När filen sedan ska läsas in i annat program kommer det upp en varning om att det saknas räkenskapsår och att det inte går att öppna filen.

Vi skapade nytt räkenskaps vid årsskiftet och kan se att det ligger ett räkenskapsår för rätt period under inställningar. 

- Vad är det som har blivit fel?

 

5 SVAR 5
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan Malin! 

Det är inte helt enkelt att svara på, jag återskapar det hos mig och exporterar en SIE-fil från Visma eEkonomi och läser in i annat program från visma utan något problem. Det låter ju som att du har gjort helt rätt och har korrekta inställningar dessutom. 

Jag hade testat att ta ut en ny SIE-fil under Inställningar - Import och Export som du skickar till din revisor, viktigt är då att din revisor inte öppnar filen på datorn innan för då är det lätt att filen ändras och blir oläsbar.

Funkar inte detta utan ni får samma felmeddelande igen är nästa tips att öppna SIE-filen på datorn, i till exempel programmet Anteckningar. På någon av raderna högst upp finns #RAR följt av räkenskapsåret, ser du detta i filen så finns räkenskapsåret med som det ska och då är det bättre att din revisor kollar med sin programleverantör vad som går snett vid importen. Ser du däremot inte räkenskapsåret i filen så kan du kontakta oss på supporten via telefon eller chatt så ska vi ta oss en titt på filen och programmet tillsammans. 
 

Ha en fin helg! 🙂 
/My

Henke_E
UTFORSKARE

Hej,

Jag ser att den här tråden är två år gammal, men jag har precis samma problem. Jag exporterar SIE-fil med bokföringsdata för att skicka till revisorn. Men revisorn kan inte läsa in filen, när de försöker gör det så får de en varning om att att räkenskapsår saknas. Av ditt svar att läsa My, står det att det bör finnas en textrad med #RAR och räkenskapsår i början av filen. Jag kan konstantera att det inte gör det i mitt fall.

 

Det första 10:o raderna ser ut som följer, vissa bokstäver/siffror är utbytta mot X.

 

#FLAGGA 0

#PROGRAM "Visma eEkonomi" 7.5.0.25592
#FORMAT PC8
#GEN 20220902 "John Doe"
#SIETYP 4
#ORGNR 559X3X-X0X4
#FNAMN "XX XXXX AB"
#KPTYP EUBASX7
#VALUTA SEK

 

Med vänliga hälsningar//

Henrik

Hej @Henke_E
Jag testade att göra en export från mitt företag och jag får med mig räkenskapsåret (#RAR) mellan #FNAMN och #KPTYP. I och med att det inte stämmer hos dig så rekommnderar jag att du följer min kollega Mys råd och tar kontakt med våra kollegor på supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället. 

 

Och till sist - varmt välkommen som ny forummedlem. Vi är jätteglada för att du har hittat hit 🙂

 

Ha en fin dag!

//Tinna

Henke_E
UTFORSKARE

Hej igen, Jag såg nyss att man behöver vara inloggad här för att få notifikationer om svar. Men eftersom jag själv letar efter svar i forumet då och då så tänkte jag att jag kan uppdatera med hur det löste sig. 

Jag kontaktade supporten som ni föreslog och lösningen ligger på det spåret ni är inne på. 

 

Som ni nämnde saknade min fil raden (#RAR) där räkenskapsåret står med. Även om problemet berodde på en mindre bugg i Visma så löstes problemet löstes lätt med att lägga in raden som saknades manuellt.

 

Början av SIE-filen bör alltså se ut på följande sätt ((#RAR 0) är aktuellt år och (#RAR -1)) är förgående år:

 

#FLAGGA 0

#PROGRAM "Visma eEkonomi" 7.5.0.25592
#FORMAT PC8
#GEN 20220902 "John Doe"
#SIETYP 4
#ORGNR 559X3X-X0X4
#FNAMN "XX XXXX AB"

#RAR 0 202X0101 202X1231
#RAR -1 202X0101 202X1231
#KPTYP EUBASX7
#VALUTA SEK

Hej @Henke_E 

Toppen och stort tack för att du uppdaterade oss i tråden. 

 

Ha en fin dag 

//Tinna