Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inköp med privata pengar i ett aktiebolag - eEkonoim

Hej,
Jag har försökt använda metod 2 dvs leverantörsfaktura (utländsk) som jag har lagt in i eEkonomi men när jag skriver in konto 2440 visas inte just den fakturan i listan. Längst ner i listan står det "17 av 17 poster visas. Ytterligare 7 inaktiva poster finns.". Funderar inte detta med fakturor med utlänskt valuta?

Notera - Den här konversationen skapades från ett svar på: Betalat inköp med privata pengar i ett aktiebolag - eEkonomi.
2 SVAR 2
AnnicaL
CHAMPION

Visst går det att lägga in fakturor i utländsk valuta! Var är det du skriver in 2440? Syns den inte i Obetalda leverantörsfakturor under inköp?

Det verkar nästan som om du är inne i bokföringen i stället för inköp. Använder du kontantmetoden? Då kommer fakturan inte in i bokföringen förränden betalas. Och när den är betald finns den inte längre på 2440 eftersom det ju då inte är en skuld längre. Kolla på det inköpskonto du valde i stället för på 2440 så bör det gå bättre.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Pedram!

Använder du den så kallade "manuell betalningen" av leverantörsfakturor, så att du kan betala dessa via Bokföring - Verifikationer där du plockar upp 2440?
Och att det är där du inte ser fakturan så du kan plocka upp den och betala?
Är inte riktigt med på vad du menar med "metod 2", så förklara gärna det om jag missförstått hur du gjort 🙂

Utländska fakturor fungerar inte med det tillvägagångssättet. Detta då du alltid enbart bokför i SEK i slutändan, och manuella verifikationer är ju alltid direkt i SEK.
En utländsk faktura ska bokföra med valutakursdifferens och detta görs automatiskt när du gör det genom kassa- och bankhändelser (om du har belopp i den utländska valutan synlig).
Det är därför smarast att, i eEkonomi Smart, betala utländska fakturor direkt genom kassa- och bankhändelser  🙂

Ha en trevlig dag!


/Sofia