Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Björn45
MEDLEM

Inköp av dator via Klarna.

Hej.

Jag har precis börjat använda programmet.

Kan någon hjälpa mig steg  efter steg hur ska jag bokföra inköp av dator via Klarna med egna pengar.

Dator köptes 3 månader innan uppstart av företag med tanke att den ska användas för arbete. Enligt samtal med skatteverket får man även lyfta moms på det.

Datorn kostar ca 20.000 och en del är redan betalt.  Visst att varje månad tillkommer ränta och administrativa avgifter.  Ska jag skapa ny verifikation eller göra det under filen inleverantörsfakturor.

 

 

5 SVAR 5

Hej!

 

Det första du ska kolla är att du har ett korrekt kvitto. Klarna är inte alltid det bästa med att speca moms och du måste se till att du har ett korrekt underlag för att kunna göra momsavdrag.

 

Sen är frågan om du har AB eller enskild firma? Gällande räntan så står väl den på dig privat nu och då kommer den som förtryckt ränteavdrag i din deklaration. Om du vill göra avdrag för räntan i bolaget så måste du även justera i din privata deklaration. Det är lite olika hantering beroende på vilken bolagsform du har.

 

Mvh

Lovisa

 

 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Det är enskilds firma och allt finns på beställningsbekräftelse moms samt totalsumma.

Har hunnit delbetala redan en del och från och med nu ska den överlåta till firma så att firma ta över hela kostnader.

Då kan du kostnadsföra allt direkt. Bokför totala momsen på D2641, nettobeloppet på D5400, kvarvarande skuld på förslagsvis K2840. Räntekostnader på D8400 och övriga kostnader på förslagsvis D6570, och det du betalt tidigare på K2018. Då hoppas jag att det går ihop? Viktigt att du skiljer på ränta och avgifter.

 

Sen när du gör deklarationen till våren så finns det en upplysningsruta på NE där du ska fylla i ränta som du dragit av i firman och som är förtryckt i din deklaration. Därefter tar du bort samma summa i ränteavdraget på dig privat.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Det är säkert dum fråga men ändå gör det. Ska det bokföras genom att skapa ny verifikation eller från leverantörsfakturor?

Ingen dum fråga alls. I detta fall så gör du antingen en manuell verifikation eller matchar en bankhändelse om du har en betalning redan nu. Det är ju en kreditskuld och inte en leverantörsskuld i detta fall 🙂 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100