Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inköp av instrument och tillbehör

Är musiker med enskild firma. I bokföringen, räknas instrument och andra tillhörande prylar som jag använder som inventarier? Har handlat med mitt företagskort och jag säljer inga prylar utan gör bara gig. alltså, ska jag bokföra mina inköp med konto 1220(inventarier och verktyg)?

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240311

6 SVAR 6
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

Om något av instrumenten köpts för mer än ett halvt prisbasbelopp (22250 kr för 2013 och 22 200 för 2014) räknas det som inventarier och bokas upp på konto 1221. I övriga fall klassas de som inventarier av mindre värde och kan dras av som kostnad direkt, exempelvis mot konto 5410.
Fd medlem
Inte tillämpbar

nae, inget inköp som överstiger 22250:- så jag borde ju då välja 5410 men det alternativet dyker inte upp när jag kör Inköp mot kvitto - Egen kontering.
Gäller det kontot även för annat än instrument ex. förstärkare, skrivare och andra tillbehör som rör min firma?
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Ja, det kontot kan användas till mycket. Testa att bocka i "Visa alla aktiva poster" och "Visa även inaktiva poster" så bör det dyka upp.
Fd medlem
Inte tillämpbar

ok! nu hittade jag den, men jag har svårt att tänka mig att instrument, skrivare, förstärkare m.m räknas som "förbrukningsinventarier". Eller?
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Inventarier som inte bokförs som tillgångar, för att de är av mindre värde och/eller har kortare användningstid brukar bokföras på detta konto.
Fd medlem
Inte tillämpbar

ok, då bokför jag dom på det kontot isf 🙂 tack för hjälpen!