Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inköp av inventarier vid flera tillfällen under året (avdrag) - eEkonomi

Hej! Jag driver enskild firma och har under förra året, vid olika tillfällen, köpt in utrustning till mitt företag i form av stativ, monitor och kameraobjektiv. Dessa inventarier kostade alla styckvis under ett halvt prisbasbelopp. Hur gör jag avdrag för dessa? Ska de bokföras som inventarier (anläggningstillgångar) eftersom de kan användas ihop eller kan de dras av direkt som förbrukningsinventarier då kostnaden styckvis var mindre än 22 150 kr (2016). Räknar med att använda dessa 3-4 år.Två inköp ligger redan som förbrukningsinventarier i bokföringen. Då jag vid tillfället inte räknade med fler inköp.
1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Jag har sökt runt lite på detta, utan att finna något riktigt svar egentligen. Om någon annan användare har erfarenhet av liknande fall får de gärna komplettera tråden!

Men av den informationen som jag kunnat hitta så står det att om delarna hör ihop på ett "naturligt sätt" så ska de redovisas tillsammans med avskrivningar, om det totala värdet överskrider ett halvt prisbasbelopp. Ett naturligt sätt är såklart en tolkningsfråga, kolla gärna med Skatteverket hur de ser på saken.

Annars tar du bara upp dem som förbrukningsinventarier varje inköp för sig, precis som du påbörjat.

Ha en trevlig helg!

/Karl