Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inköp av lagervaror

Enkel fråga.

När jag startade mitt företag så köpte jag några lagervaror till företaget från mig själv, som jag tidigare ägt privat. Detta bokförde jag som debet 1450 (Lager av färdiga varor).


När jag sedan har köpt lagervaror till företaget, så bokför jag detta som debet 4000 (Inköp av varor). 


Ska jag överföra det som finns i 4000 till 1450? Exempelvis om jag köper en lagervara för 10000kr som jag bokför debet 4000, ska jag sedan bokföra 10000kr som kredit 4000 och debet 1450? Med andra ord så att alla lagervaror hamnar i 1450, och inte 4000.


Tack på förhand!

(enskild firma)
6 SVAR 6
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hejsan! 

Du kan antingen löpande under året eller i samband med årsbokslutet boka upp lagervärdet. I samband med uppbokningen använder du inte inköpskontot utan bokför det som en lagerförändring istället. Har ditt lagervärde ökat bokför du 14xx i debet och 49xx i kredit. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lisa,

Min verksamhet går ut på att jag köper/säljer hyfsat få, men ändå väldigt dyra föremål. Därav vill jag alltid ha ett uppdatera lagervärde. Varje gång jag säljer ett föremål så vet jag exakt hur mycket det köptes in för. Det är således inga stora kvantiteter.

Skulle du rekommendera att jag, ALLTID vid inköp av lagervaror (där jag bokför 4000), ska öka lagervärdet (med att bokföra 1459-D och 4990-K)?

Och i sådana fall att jag, ALLTID vid försäljning av lagervaror (där jag bokför 30xx), ska minska lagervärdet (med att bokföra 1459-K och 4990-D)?


Slutligen – när jag justerar lagervärdet så ska jag således inte använda mig utav 1450? Jag har trots allt använt 1450 tidigare (se exemplet i frågan längst upp).

Tack på förhand!
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Ja och ja, du tänker helt rätt 🙂 

1450 och 1459 är olika underkonton som egentligen påverkar samma del. Båda kontona är lagerkonto och du kan ha flera lagerkonto beroende på hur specifik du vill vara i din bokföring. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen, Jag har nyligen startat ett ab och samtidigt avslutat min enskilda firma. Det fanns kvar lager i min enskilda firma som jag vill sätta in i mitt ab. Låt säga att det är 100 000 kr. Är det korrekt att, i mitt ab, enbart bokföra enligt följande:
D-4000: 100 000K-2390: 100 000

En följdfråga. Allt som jag bokför i kontot 4000, påverkar det balansräkningen per automatik, eller måste jag även bokföra 1450? Med andra ord, klassas D-4000 som en tillgång i form av lagervara, eller blir det först en tillgång vid D-1450?

4000 kontot påverkar resultatet och inte tillgångarna som t.ex. konto 1450

konto 1000-2999 är balanskonton (tillgång/skulder)
konto 3000-9999 är resultat (intäkter/kostnader)
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar.

Angående min första fråga. Jag har nyligen startat ett ab och samtidigt avslutat min enskilda firma. Det fanns kvar lager i min enskilda firma som jag vill sätta in i mitt ab. Låt säga att det är 100 000 kr. Är det korrekt att, i mitt ab, enbart bokföra enligt följande:


D-4000: 100 000
K-2390: 100 000