Hej
Jag har köpt en maskin från Polen och vet inte hur jag ska bokföra detta köp. Det är reversed moms vet jag så den bite fixar jag .Men den är uställd i EURO och jag vet att man ska typ lägga in en faktura som utlandsfaktura ,men är inte säker på hur man gör. Jag har gjort det förut någon gång men då räknade den ut fel belopp i SEK.
Sen ska man ju också göra någon sk avskrivning eftersom det är över ett halvt basprisbelopp, eller? Hur hur gör man den sk avskrivningen?'
Koppla helst inte ihop detta med andra trådar då de oftast är så röriga att man inte förstår.
Tusen billioner tack på förhand....
lotta
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240910
// Markus
Visma hjälp:Du kan göra utbetalningar till utländska leverantörer från ditt vanliga företagskonto. Ett annat sätt att arbeta med betalningar i utländsk valuta är att du lägger till ett valutakonto. Om du till exempel har många utbetalningar i euro, väljer du att skapa ett valutakonto med euro. Då görs dina utbetalningar direkt från kontot i euro. Du behöver inte växla pengar varje gång en transaktion sker, vilket också minskar risken för kursdifferenser. Läs mer i avsnittet Kassa- och bankkkonton.
Om händelsen inte blir bokförd direkt utan måste matchas, gå igenom stegen nedan.
Visas inga utländska fakturor i listan har du inte markerat rutan Utlandsbetalning när du registrerade bankhändelsen.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.