Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inköp av mobiltelefon som används i enskild firma och privat

Har köpt en mobiltelefon till enskild firma. Kan jag bokföra den helt och hållet i företaget trots att den även används privat? Om inte, hur gör jag? Samma med mobilabonnemang, hur bokför man för att använda det både i företaget och privat? Mobilabonnemanget finns redan sedan innan företaget startades, går det att bara börja bokföra fakturorna för att ta in kostnaden i företaget?

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du kan inte köpa mobilen med företagsetspengar och heller inte abbonemanget. (Eller rättare sagt, du kan betala med firmans pengar, men det är inte speciellt förmånligt då det inte är avdragbart i firman. Så du får alltså betal både inkomstskatt och egenavgift på kostnaderna, vilket är ungefär 45%.)

Enligt skatteverket så är hela kostnaden för mobilen samt mobilabbonemanget en orivatkostnad och är inte avdragbar i en enskildfirma.

Det du kan betala med företagsets pengar är samtalskostnaden för samtalen som utförs i tjänsten, om dessa kan specificeras, men då får inte abbonemanget vara ett fastprisabbonemang.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Josanna

Nu är jag ingen expert på detta men jag fick från början lära mig att en mobiltelefon som användes privat ÄR privat oavsett om den användes i tjänsten då och då. På den tiden hanterade jag tjänstesamtalen via en ”Samlingsreseräkning” vilket naturligtvis var väldigt administrativt betungande – varje enskilt samtal måste ju i princip redovisas.

Men nu kan det vara annat som gäller – så därför vill jag hänga med på den här tråden – så kanske jag får lära mig något nytt.

Jag tror mig dock ha förstått att det numera kan finnas en viss flexibilitet hos skattemyndigheten av typ max privata samtal under en viss tidsperiod – men det skulle vara intressant att få veta vilken tillämpning som är acceptabel. Det är ju bökigt att släpa omkring på två telefoner.

Mvh Roffe

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Jag skulle rekommendera att du kontrollerar med Skatteverket hur du får göra. Som jag har förstått det så ändrades de här reglerna för inte alltför många år sedan och avdragsmöjligheterna minskades ännu mer.
Jag tror att du blir förmånsbeskattad om du använder mobilen privat.

Du får gärna återkomma här i tråden när du fått ett klarare besked från dem!

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Jag har hittat följande information:

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/341459.html?date=2015-08-25&q=Utgifter+f%C3%B6r+...

"För inventarier som är av mindre värde eller kan antas ha en ekonomisk livslängd på högst tre år får hela utgiften dras av omedelbart (18 kap. 4 § första stycket IL)."