Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inköp av varor från USA som betalas vid senare tillfälle

Hej,
Jag har ett nystartat företag som köper produkter från USA och säljer dem vidare i Sverige. Vi har ett vänskapligt förhållande mellan det amerikanska bolag och oss i Sverige, och nu har vi skeppat hem produkter till ett värde av 40 000 och börjat sälja dessa. Men vi har ännu inte betalat det amerikanska bolaget.
Hur ska jag bokföra detta för att det ska bli rätt, när jag använder kontantmetoden?
Ska jag först bokföra det som en Lagertillgång (värde 40 000) och sedan som en kostnad när vi väl betalar?

Mvh
Johan
1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Under förutsättning att du betalar det Amerikanska bolaget i ditt nuvarande räkenskapsår, behöver du inte bokföra någon lagertillgång, utan det räcker att du bokför vid betalningen. Skulle du däremot inte betala inom detta Räkenskapsåret måste du bokföra det som en lagertillgång.

Tack för din fråga.

/Victor