Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inköp av webbhotell + domänavgift från dansk leverantör

Hej!

Jag hittar massa olika trådar om inköp från EU, men jag blir helt förvirrad och förstår inte hur jag ska göra. Jag är helt ny på Visma eEkonomi, och på debit, kredit och momskoder.

Jag köper webbhotell + domänavgift från en dansk leverantör, som fakturerar mig utan moms. Hur sjutton ska jag bokföra det här? I vissa av trådarna står det att speciella nya konton måste skapas, med rätt momskoder, men jag lyckas inte luska ut vad som gäller i just det här fallet. 

Skulle vara mycket tacksam för en detaljerad steg för steg-beskrivning av allt jag behöver göra. Inklusive exakt hur jag ska göra för att skapa nya, korrekta konton. 

Jag bokför enligt kontaktmetoden, och vill därför inte skapa en leverantörsfaktura, utan vill bokföra genom att skapa en bankhändelse som jag sedan trycker matcha på och där fyller i allt som behövs. 

/Jenny

30 SVAR 30
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ingen moderator som vill hjälpa mig?
/Jenny
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Jenny,

Vill man särredovisa avgiften så kan man använda konto 6230, Datakommunikation. Det kan vara så att kontot är inaktivt i din kontoplan, gå i sådant fall in under Inställningar-Kontoplan och bocka i rutan, Visa även inaktiva poster. Sök därefter upp kontot och tryck på det och välj Redigera, efter det bockar du i rutan Aktivt. Som standard, saknar kontot 6230 Momskod, i ditt ovanstående exempel, är det Momskod 21 (25%) som du ska välja till. OBS! Har du redan använt 6230 för att bokföra några andra händelser i ditt företag. Skapa i sådant fall ett nytt konto, detta gör du under Inställningar-Kontoplan-Nytt Konto. Döp kontot till Datakommunikation EU och använd 6231 som kontonummer, glöm inte att välja Momskod.

Sen går du till Kassa och bankhändelser, väljer Ny bankhändelse, datum, beloppet och att det gäller Pengar ut. Trycker på Matcha, väljer Övrigt uttag som bokföringshändelse och Egen kontering som kostnadstyp.

Då det saknas moms på fakturan används något som kallas, Omvänd skattskyldighet, i ditt fall blir det alltså ditt ansvar som köpare att beräkna och betala momsen i Sverige. Som ett exempel, om din domän kostar 400:-, kan en kontering se ut som följer,

1930  krediteras 400 (Företagskonto)
2614  krediteras 100 (Utgående moms tjänster utlandet)
6230  debiteras 400  (Datakommunikation)
2645  debiteras 100  (Ingående moms tjänster utlandet)

Som du ser i exemplet tar momsen ut varandra, detta för att Omvänd skattskyldighet gäller för din faktura. Efter det är din betalning bokförd i programmet.

Hoppas detta besvarar din fråga.

/Victor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, jag har precis som Jenny läst en mängd trådar om det här ämnet men har fortfarande svårt med momskoderna. Kan någon hjälpa mig att beskriva vilka momskoder som är kopplade till 2614 och 2645 i exemplet ovan? Min förståelse nu är:

  • 1930  krediteras 400 (Företagskonto) (Ingen momskod)
  • 2614  krediteras 100 (Utgående moms tjänster utlandet) (Momskod ?)
  • 6230  debiteras 400  (Datakommunikation) (Momskod 21 (25%))
  • 2645  debiteras 100  (Ingående moms tjänster utlandet) (Momskod ?)

Tack på förhand för hjälp inom det här komplicerade området.


/Filip

Hej,

Tråden har några år på nacken men istället för att starta en ny om exakt samma ärende så testar jag här först.

Jag har också genom One.com som är ett danskt företag. Jag har en .com adress och mitt VAT är inskickat till dom.


Om jag går till Kontoplan -Redigera kontonr 6230 och sen väljer momskod så ska jag alltså välja "21 - Inköp av tjänster från annat EG-land 25%"?  Sen aktivera det.

Sen matchar jag summan 355kr som är min faktura.

Konto 1930 Kredit 355kr
Konto 2614 syns enbart om jag bockar i "visa alla aktiva poster" så jag antar att man ska göra detta? Sedan 88,75kr under kredit.
Konto 6230 (momskod 21) debet 355kr
Konto 2645 debet 88,75kr

Då är det 0 kr differens med summa debet 532,50 samt summa kredit 532,50.

Är följande korrekt? 

Ja, det ser rätt ut. OM nu One.com är ett danskt företag...

Tack så mycket! Hur kommer det sig att det räknas som tjänst och inte varor? Beror detta på att varan inte levereras i fysisk form?

Samt kan man använda samma lösning när man köpt en programvara (Adobe Photoshop) från Irland? VAT-nummret är även i detta exempel åberopat.

Hej!

På skatteverket står det såhär: "När produkter som exempelvis information, program, spel, bilder, filmer eller musik levereras på elektronisk väg (online) sker inte någon leverans av ett materiellt ting. Det är därför inte en leverans av en vara. Leveranser som sker online är alltså alltid en leverans av en tjänst". Hittade inlägget Vara eller tjänst? på skatteverket om du vill läsa mer. 

Ja du använder samma lösning om det gäller inköp av programvara från Irland. 

/Moa

Hej igen,

Jag bokförde som exemplet men får nu vid momsredovisningen en varning för avvikande belopp.

Då har programmet gjort följande som på bilden. Ska jag gå in och ta bort de extra raderna som programmet gjort?



Sen om man ska göra det så rekommenderar programmet att man inte gör det:

som jag ser det så har du bokfört den fiktiva momsen 2 ggr. Varningsrutan kommer väl upp för att du bokför konto 1930 manuellt - detta konto bör ju bokföras via Kassa och bankhändelse

Tack för snabbt svar!
Hur gör jag denna korrigering i eekonomi? Markerar man de rader som man vill ska vara kvar eller de man vill ska ta ut varandra? 

Skulle uppskatta hjälp steg för steg så detta inte blir fel, och jag hittar ingen tidigare tråd eller video om detta.


Edit:
Eller ska man helt enkelt markera allt och sen bokföra så de tar ut varandra - och sedan göra en ny?

Hej!
Precis som du tillägger på slutet tycker jag det är en bra idé att du gör en korrigeringsverifikation på hela den felaktiga verifikationen och sedan skapa en ny.
/Alexander

Hur gör man det steg för steg? 
  1. Kassa och Bankhändelser 
  2. "Bankhändelsen avser :Ver.nr A60 Övrigt uttag A60"
  3. Trycker på Vertifikationen A60
  4. Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation
  5. Markera/klicka i samtliga rader och sedan trycka bokför
Då spegelvänds allt, eller hur? 


Kommer programmet fortfarande att varna för detta? 
Ifall perioden för bokföringen är låst - kan man fortfarande lägga till en ny händelse?

Hej, 
Stegen ovan är korrekta, när du är inne på en Ny korrigeringsverifikation så bockar du i kontona som du vill korrigera, de kommer då att vändas med hela beloppet längre ner på sidan. Du får där även välja vilket datum som korrigeringsverifikationen ska vara på. Om perioden som du vill bokföra korrigeringen på skulle vara låst så kommer programmet varna om det och be dig att låsa upp perioden för att få in korrigeringen på datumet som du angett. Du kommer även få en varning om det är ett konto i verifikationen som du vänder som programmet hellre vill att du ska bokföra via Kassa- och bankhändelser, som t.ex. 1930. 

Du kan läsa mer på sidan Skapa en korrigeringsverifikation 
//Theodor

Hej,

Tack Theodor för svar! Ska datumet som jag själv väljer vara samma datum som inköpet/bokföringen av den första? Eller ska det vara datumet som korrigeringen görs (Dvs. ex dagens datum)?

Edit: Ursäkta om jag går överdrivet in på detaljer, men jag tänker att det är lika bra att få det så tydligt som möjligt så att jag och andra kan följa alla steg och lära sig 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Om du vill att hela händelsen spegelvänds i din bokföring så rekommenderar jag dig till att välja samma datum som själva inköpet/bokföringen utfördes på i första hand. 

/Fanny

När jag följer stegen ovan så varnar programmet fortfarande och säger:

"Vi avråder från att bokföra manuellt på detta konto.
Vi rekommenderar att du istället bokför transaktionen via Kassa- och Bankhändelser. 


Vill du ändå bokföra transaktionen manuellt?"

Kan någon moderator guida in mig på rätt spår? Eftersom programmet varnar fortfarande även om jag går in via Kassa- och Bankhändelser.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det besvarar min fråga på ett superbra sätt! Det var precis en sådan här detaljerad beskrivning jag behövde – tack så mycket, Victor! 😃
/Jenny
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Victor, Vilket momskod ska jag använda om jag köper webhotellet från Svensk leverantör?

ingen momskod