Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Inköp av webbhotell + domänavgift från dansk leverantör - eEkonomi

Hej igen,

Jag bokförde som exemplet men får nu vid momsredovisningen en varning för avvikande belopp.

Då har programmet gjort följande som på bilden. Ska jag gå in och ta bort de extra raderna som programmet gjort?

Sen om man ska göra det så rekommenderar programmet att man inte gör det:

Highlighted
CHAMPION

som jag ser det så har du bokfört den fiktiva momsen 2 ggr. Varningsrutan kommer väl upp för att du bokför konto 1930 manuellt - detta konto bör ju bokföras via Kassa och bankhändelse
Highlighted
NY MEDLEM

Tack för snabbt svar!
Hur gör jag denna korrigering i eekonomi? Markerar man de rader som man vill ska vara kvar eller de man vill ska ta ut varandra? 

Skulle uppskatta hjälp steg för steg så detta inte blir fel, och jag hittar ingen tidigare tråd eller video om detta.

Edit:
Eller ska man helt enkelt markera allt och sen bokföra så de tar ut varandra - och sedan göra en ny?
Highlighted

Hej!
Precis som du tillägger på slutet tycker jag det är en bra idé att du gör en korrigeringsverifikation på hela den felaktiga verifikationen och sedan skapa en ny.
/Alexander
Highlighted
NY MEDLEM

Hur gör man det steg för steg? 
  1. Kassa och Bankhändelser 
  2. "Bankhändelsen avser :Ver.nr A60 Övrigt uttag A60"
  3. Trycker på Vertifikationen A60
  4. Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation
  5. Markera/klicka i samtliga rader och sedan trycka bokför
Då spegelvänds allt, eller hur? 

Kommer programmet fortfarande att varna för detta? 
Ifall perioden för bokföringen är låst - kan man fortfarande lägga till en ny händelse?
Highlighted

Hej, 
Stegen ovan är korrekta, när du är inne på en Ny korrigeringsverifikation så bockar du i kontona som du vill korrigera, de kommer då att vändas med hela beloppet längre ner på sidan. Du får där även välja vilket datum som korrigeringsverifikationen ska vara på. Om perioden som du vill bokföra korrigeringen på skulle vara låst så kommer programmet varna om det och be dig att låsa upp perioden för att få in korrigeringen på datumet som du angett. Du kommer även få en varning om det är ett konto i verifikationen som du vänder som programmet hellre vill att du ska bokföra via Kassa- och bankhändelser, som t.ex. 1930. 

Du kan läsa mer på sidan Skapa en korrigeringsverifikation 
//Theodor
Highlighted
NY MEDLEM

Hej,

Tack Theodor för svar! Ska datumet som jag själv väljer vara samma datum som inköpet/bokföringen av den första? Eller ska det vara datumet som korrigeringen görs (Dvs. ex dagens datum)?

Edit: Ursäkta om jag går överdrivet in på detaljer, men jag tänker att det är lika bra att få det så tydligt som möjligt så att jag och andra kan följa alla steg och lära sig 🙂
ANSTÄLLD

Hej,

Om du vill att hela händelsen spegelvänds i din bokföring så rekommenderar jag dig till att välja samma datum som själva inköpet/bokföringen utfördes på i första hand. 

/Fanny
Highlighted
NY MEDLEM

När jag följer stegen ovan så varnar programmet fortfarande och säger:

"Vi avråder från att bokföra manuellt på detta konto.
Vi rekommenderar att du istället bokför transaktionen via Kassa- och Bankhändelser. 

Vill du ändå bokföra transaktionen manuellt?"
Highlighted
NY MEDLEM

Kan någon moderator guida in mig på rätt spår? Eftersom programmet varnar fortfarande även om jag går in via Kassa- och Bankhändelser.