Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inköp av webbhotell + domänavgift från dansk leverantör

Hej!

Jag hittar massa olika trådar om inköp från EU, men jag blir helt förvirrad och förstår inte hur jag ska göra. Jag är helt ny på Visma eEkonomi, och på debit, kredit och momskoder.

Jag köper webbhotell + domänavgift från en dansk leverantör, som fakturerar mig utan moms. Hur sjutton ska jag bokföra det här? I vissa av trådarna står det att speciella nya konton måste skapas, med rätt momskoder, men jag lyckas inte luska ut vad som gäller i just det här fallet. 

Skulle vara mycket tacksam för en detaljerad steg för steg-beskrivning av allt jag behöver göra. Inklusive exakt hur jag ska göra för att skapa nya, korrekta konton. 

Jag bokför enligt kontaktmetoden, och vill därför inte skapa en leverantörsfaktura, utan vill bokföra genom att skapa en bankhändelse som jag sedan trycker matcha på och där fyller i allt som behövs. 

/Jenny

30 SVAR 30
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Filip,

Ska göra ett försök att rätta ut frågetecknen gällande momskoder:)

Konto 1930 har ingen momskod
Konto 2614 har momskod 30 (25%)
Konto 6230 har ingen momskod
Konto 2645 har momskod 48 (0%)

Konto 2614 och 2645 används vid omvänd skattskyldighet när man gjort inköp från utlandet.
Om det är ett inköp från utlandet du gjort får du ändra momskoden på konto 6230 till 21 (25%) för att din momsrapport ska bli rätt.

Momskoden kan du ändra direkt på verifikationen genom att markera den - välja Åtgärder - Korrigera momskod.

Hoppas detta hjälper dig en bit på vägen:)

Ha en fin dag
/Susan

Hej igen,

Kan man använda samma lösning när man köpt en programvara (Adobe Photoshop) från Irland? VAT-nummret är även i detta exempel åberopat.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Stort tack Susan, det var ett perfekt svar för mig! Då har jag jag tyvärr gjort fel med mina köp inom EU eftersom jag tidigare månader har gjort på följande sätt:

Kredit Konto 1930  (ingen momskod)
Kredit Konto 2614 (momskod 21 (25%))
Debet Konto 6230 (ingen momskod)
Debet Konto 2645 (momskod 21 (25%))

Hur ska jag korrigera dessa verifikationer för att rätta det till din modell (enligt nedan):

Konto 1930 har ingen momskod
Konto 2614 har momskod 30 (25%)
Konto 6230 har ingen momskod
Konto 2645 har momskod 48 (0%)

Ska jag skapa korrigeringsverifikationer för varje felaktig verifikation eller räcker det att jag ändrar momskoderna inom verifikationerna (utan att skapa en korrigeringsverifikation)? Om jag förstår programmet rätt så verkar det som att jag fritt kan ändra momskoderna i varje verifikation bakåt tills åtminstone årsskiftet utan att skapa korrigerande verifikationer.


Tack för hjälpen!
Filip

ändra momskod på konto 6230 på dom verifikationer som detta gäller

Men är det inköp av domäner som du säljer vidare så skulle ett 4xxx konto passa bättre

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vore uppskattat om en moderator eller ett bokföringsgeni kunde titta på detta.


Tack!
Filip
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Filip!
Så länge du inte ändrar några bokföringskonton så behöver du inte korrigera hela verifikationen utan då räcker det bra att du ändrar momskoderna. 
Om du redan har skapat momsredovisningen måste du dock ångra denna och bokföra om den på nytt för att programmet ska ta hänsyn till ändringarna. 

Pacsac har bra koll på bokföring 🙂 Men vill du ha mer kött på benen angående bokföringskonton vid köp av domän har vi inlägget Bokföra köp av domäner. Där rekommenderar Pär konto 6230, (Datakommunikation) om du inte använder det i ditt arbete mot kund och vidarefakturerar kostnaden, då brukar ett 4-konto användas. 

Hoppas detta hjälper dig lite till 🙂

/Sanna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Jag har bokfört exakt på detta vis, men programmet säger att det är ett avvikande fel i momsredovisningen. Varför?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej TiscEk,

Att det är fel i momsredovisningen beror på att du använt ett felaktigt konto för inköpet.
Byt ut konto 6230 mot 4056 om det gäller varor och konto 4535 om det gäller tjänster inom EU och skapa sedan om momsdeklarationen så ska det bli rätt.

Mer info om hur du bokför inköp från utlandet hittar du i tråden Konton vid tjänste- och varuinköp inom och utanför EU

Ha en fin dag
/Susan

alternativt; sätt momskod 20 på konto 6230 på den visade verifikationen
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej HAQ, 

Som Theodor har skrivit ovan så kommer du få en varning om att det är ett konto som programmet avråder dig att bokföra manuellt på och att istället bokföra det under Kassa- och Bankhändelser. Meddelandet du fick upp "Vi avråder från att bokföra manuellt på detta konto" är enbart en varning som du kan gå förbi genom att trycka på JA.

Menar du att du även får detta meddelande när du går via Kassa- och Bankhändelser - Ny bankhändelse?

Ha en fin dag!

/Fanny