Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Inköp av webbhotell + domänavgift från dansk leverantör - eEkonomi

Hej!

Jag hittar massa olika trådar om inköp från EU, men jag blir helt förvirrad och förstår inte hur jag ska göra. Jag är helt ny på Visma eEkonomi, och på debit, kredit och momskoder.

Jag köper webbhotell + domänavgift från en dansk leverantör, som fakturerar mig utan moms. Hur sjutton ska jag bokföra det här? I vissa av trådarna står det att speciella nya konton måste skapas, med rätt momskoder, men jag lyckas inte luska ut vad som gäller i just det här fallet. 

Skulle vara mycket tacksam för en detaljerad steg för steg-beskrivning av allt jag behöver göra. Inklusive exakt hur jag ska göra för att skapa nya, korrekta konton. 

Jag bokför enligt kontaktmetoden, och vill därför inte skapa en leverantörsfaktura, utan vill bokföra genom att skapa en bankhändelse som jag sedan trycker matcha på och där fyller i allt som behövs. 

/Jenny
30 SVAR 30
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Inköp av webbhotell + domänavgift från dansk leverantör - eEkonomi

Ingen moderator som vill hjälpa mig?
/Jenny
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej Jenny,

Vill man särredovisa avgiften så kan man använda konto 6230, Datakommunikation. Det kan vara så att kontot är inaktivt i din kontoplan, gå i sådant fall in under Inställningar-Kontoplan och bocka i rutan, Visa även inaktiva poster. Sök därefter upp kontot och tryck på det och välj Redigera, efter det bockar du i rutan Aktivt. Som standard, saknar kontot 6230 Momskod, i ditt ovanstående exempel, är det Momskod 21 (25%) som du ska välja till. OBS! Har du redan använt 6230 för att bokföra några andra händelser i ditt företag. Skapa i sådant fall ett nytt konto, detta gör du under Inställningar-Kontoplan-Nytt Konto. Döp kontot till Datakommunikation EU och använd 6231 som kontonummer, glöm inte att välja Momskod.

Sen går du till Kassa och bankhändelser, väljer Ny bankhändelse, datum, beloppet och att det gäller Pengar ut. Trycker på Matcha, väljer Övrigt uttag som bokföringshändelse och Egen kontering som kostnadstyp.

Då det saknas moms på fakturan används något som kallas, Omvänd skattskyldighet, i ditt fall blir det alltså ditt ansvar som köpare att beräkna och betala momsen i Sverige. Som ett exempel, om din domän kostar 400:-, kan en kontering se ut som följer,

1930  krediteras 400 (Företagskonto)
2614  krediteras 100 (Utgående moms tjänster utlandet)
6230  debiteras 400  (Datakommunikation)
2645  debiteras 100  (Ingående moms tjänster utlandet)

Som du ser i exemplet tar momsen ut varandra, detta för att Omvänd skattskyldighet gäller för din faktura. Efter det är din betalning bokförd i programmet.

Hoppas detta besvarar din fråga.

/Victor
Highlighted
NY MEDLEM

Det besvarar min fråga på ett superbra sätt! Det var precis en sådan här detaljerad beskrivning jag behövde – tack så mycket, Victor! 😃
/Jenny
Highlighted
NY MEDLEM

Hej Victor, Vilket momskod ska jag använda om jag köper webhotellet från Svensk leverantör?
Highlighted
CHAMPION

ingen momskod
Highlighted
NY MEDLEM

Hej, jag har precis som Jenny läst en mängd trådar om det här ämnet men har fortfarande svårt med momskoderna. Kan någon hjälpa mig att beskriva vilka momskoder som är kopplade till 2614 och 2645 i exemplet ovan? Min förståelse nu är:

• 1930  krediteras 400 (Företagskonto) (Ingen momskod)
  • 2614  krediteras 100 (Utgående moms tjänster utlandet) (Momskod ?)
  • 6230  debiteras 400  (Datakommunikation) (Momskod 21 (25%))
  • 2645  debiteras 100  (Ingående moms tjänster utlandet) (Momskod ?)

Tack på förhand för hjälp inom det här komplicerade området.

/Filip
Highlighted
NY MEDLEM

Hej Filip,

Ska göra ett försök att rätta ut frågetecknen gällande momskoder:)

Konto 1930 har ingen momskod
Konto 2614 har momskod 30 (25%)
Konto 6230 har ingen momskod
Konto 2645 har momskod 48 (0%)

Konto 2614 och 2645 används vid omvänd skattskyldighet när man gjort inköp från utlandet.
Om det är ett inköp från utlandet du gjort får du ändra momskoden på konto 6230 till 21 (25%) för att din momsrapport ska bli rätt.

Momskoden kan du ändra direkt på verifikationen genom att markera den - välja Åtgärder - Korrigera momskod.

Hoppas detta hjälper dig en bit på vägen:)

Ha en fin dag
/Susan
Highlighted
NY MEDLEM

Stort tack Susan, det var ett perfekt svar för mig! Då har jag jag tyvärr gjort fel med mina köp inom EU eftersom jag tidigare månader har gjort på följande sätt:

Kredit Konto 1930  (ingen momskod)
Kredit Konto 2614 (momskod 21 (25%))
Debet Konto 6230 (ingen momskod)
Debet Konto 2645 (momskod 21 (25%))

Hur ska jag korrigera dessa verifikationer för att rätta det till din modell (enligt nedan):

Konto 1930 har ingen momskod
Konto 2614 har momskod 30 (25%)
Konto 6230 har ingen momskod
Konto 2645 har momskod 48 (0%)

Ska jag skapa korrigeringsverifikationer för varje felaktig verifikation eller räcker det att jag ändrar momskoderna inom verifikationerna (utan att skapa en korrigeringsverifikation)? Om jag förstår programmet rätt så verkar det som att jag fritt kan ändra momskoderna i varje verifikation bakåt tills åtminstone årsskiftet utan att skapa korrigerande verifikationer.

Tack för hjälpen!
Filip
Highlighted
NY MEDLEM

Vore uppskattat om en moderator eller ett bokföringsgeni kunde titta på detta.

Tack!
Filip