Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inköp från Norge - eEkonomi

Hej! Har ett AB (Sverige) men jobbar även i Norge. Då gör vi vissa inköp i Norge av tex verktyg och annat som i alla fall tillfälligt stannar där. Dvs betalar vi norsk moms och vill veta hur vi ska bokföra detta. Jag antar att vi inte kan dra av det på något sätt även om vi tar in det till Sverige vid ett senare tillfälle.

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 23-03-06

7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Då momsen är för ett annat land så har du, precis som du säger, ingen rätt att dra av den i din bokföring. Du tar upp hela beloppet som en kostnad då inköpet bokförs. Se över om du fortsättningsvis kan köpa in verktygen från leverantören momsfritt då du är momsbelagd i ett annat land, så slipper du den extra utgiften för momsen.

för varor som inte lämnar landet kan det inte faktureras utan moms på

  

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej.

Handlar i Norge och betalar med företagets kort. När jag då ska bokföra så stämmer inte summan på kvittot och summan som är draget från kontot.
Vi har kontantmetoden.
Hur bokför jag detta? 

Vinst tex
1930 kredit 731,11
5410 debet 749:-
8331 kredit 17,89

Måste jag bokföra vinst och förlust eller kan jag "bara" bokföra som vanligt? trots att summan på kvittot inte är detsamma.
1930 kredit 731,11
5410 debet 731,11

Mvh Annica

Hej Annica!

Jag är osäker på vad du menar med vinst. 
Om du gör köp med ditt kort i Norge så dras det ett belopp i SEK från din bank väl? Det är det beloppet du bokför, även på kostnadskontot, så som du har redovisat i verifikation två.

Återkom om jag har missuppfattat dig!

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag förstår vad du menar, det är så jag har gjort oavsett vad som står på kvittot,

Jag har ett kvitto från Norge och på det kvitto står det 749 norska kr, när jag då ser vad som är draget från banken på detta köp så är summan 731,11 svenska kr

Hur ska jag bokföra detta då? Det kanske inte spelar någon roll vad som står på kvittot? 
Man kanske inte ska göra det så invecklat 😉

Mvh Annica

Hej igen!

Nej bokför det i SEK och sen kan du häfta ihop kvittot i NOK med ett utdrag från ditt konto som visar hur mycket pengar som drogs i SEK.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, tusen tack!

Mvh Annica