Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kimpan
MEDLEM

Inköp från Storbritannien 2021 och betalt med kort - eEkonomi

Ha gjort inköp av hårdvara från Storbritannien i 2021. Jag betala det med kort och fått direkt en "Invoice" till min e-post på jag betalt summan via kort. I kostnad finns också frakt kostnad.

Hur ska bokföra detta i Kassa och bankhändelse med matchning? Vilka konto? På faktura/kvitto står det i GPB och bankutdrag är det SEK.

Mitt giro konto är kopplat med bankkort. 

Använder fakturametoden

Jag tänkte göra följande

 

1920 - Kredit

5410 - Debet

2645 - Debet

2614 - Kredit

 

Frakten vet jag inte riktig vart ska bokföra det?

 

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Du bokför beloppet i SEK och lägger frakten på 5410 ihop med hårdvarans pris. Momsen beräknas på det monetära tullvärdet som kan avvika från fakturans belopp i SEK så kolla detta på det underlag för ev tull du bör ha fått från Tullverket eller speditören. 

Ha inte fått något tull än, eftersom jag inte fått varan än. Eller kan jag får reda på tullkostnad innan? Jag redan betalt i förskott med kortet.

 

Om jag tar bokför i SEK hur ska jag  matcha det med bilder underlaget jag skickat in som står i GBP?

Nej, du kan inte få fram det monetära tullvärdet innan produkten kommit in i landet. 

 

Du matchar bankhändelsen i SEK men du markerar den, klickar i att det är en utlandsbetalning, skriver in valutan och beloppet i GBP så löser programmet det hela.