- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Inköp från Storbritannien 2021 och betalt med kort - eEkonomi
Ha gjort inköp av hårdvara från Storbritannien i 2021. Jag betala det med kort och fått direkt en "Invoice" till min e-post på jag betalt summan via kort. I kostnad finns också frakt kostnad.
Hur ska bokföra detta i Kassa och bankhändelse med matchning? Vilka konto? På faktura/kvitto står det i GPB och bankutdrag är det SEK.
Mitt giro konto är kopplat med bankkort.
Använder fakturametoden
Jag tänkte göra följande
1920 - Kredit
5410 - Debet
2645 - Debet
2614 - Kredit
Frakten vet jag inte riktig vart ska bokföra det?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Du bokför beloppet i SEK och lägger frakten på 5410 ihop med hårdvarans pris. Momsen beräknas på det monetära tullvärdet som kan avvika från fakturans belopp i SEK så kolla detta på det underlag för ev tull du bör ha fått från Tullverket eller speditören.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Ha inte fått något tull än, eftersom jag inte fått varan än. Eller kan jag får reda på tullkostnad innan? Jag redan betalt i förskott med kortet.
Om jag tar bokför i SEK hur ska jag matcha det med bilder underlaget jag skickat in som står i GBP?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Nej, du kan inte få fram det monetära tullvärdet innan produkten kommit in i landet.
Du matchar bankhändelsen i SEK men du markerar den, klickar i att det är en utlandsbetalning, skriver in valutan och beloppet i GBP så löser programmet det hela.