Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

jcv_86
MEDLEM

Inköp inom och utanför EU

Jag blir inte klok! Har sökt nu i över 1 timme och förstår fortfarande inte. Kan jag använda dessa konton till dessa händelser:

 
 

Jag har enskild firma och bokför enligt kontantmetoden. Använder Visma eEkonomi! Vill använda så få konton som möjligt och helst sådana jag har minimalt koll på. Frågan är om dessa skulle vara OK enligt bokföringslagen:

 
 
Inköp av Photoshop. Programvara som faktureras från Irland, dem har mitt VAT nr och fakturerar inte moms (Jag vill bokföra den under övriga externa kostnader om det går):
 
 

1930 ingen momskod               KREDIT 96:-

 

5421 momskod 21                    DEBET 96:-

 

2614 momskod 30                    KREDIT 24:-     (96*0,25)

 

2645 momskod 48                    DEBET 24:-      (96*0,25)

 
 
 
Inköp av Animoto, programvara från USA, vill helst bokföra under övriga externa kostnader om detta är OK enligt bokföringslagen
 
 

1930 ingen momskod               KREDIT 1200:-

 

5422 momskod 22                    DEBET  1200:-

 

2614 momskod 20                    KREDIT  300:- (1200*0,25)

 

2645 momskod 48                    DEBET   300:- (1200*0,25)

 
 
 
Sedan undrar jag HUR jag bokför följande händelser:
 
 

1) Jag var i Spanien och tog ut pengar från mitt företag för att köpa varor (rekvisita, jag är fotograf och köper små kläder till nyfödd som jag fotar, dessa ska alltså inte säljas vidare utan används i företaget) till bolaget från en privatperson. Vi gjorde då en skriflig verifikation på köpet men detta har alltså ingen VATnr registrerad och moms betalas inte in till spanska staten då hon tjänar så lite att det inte räknas som bolag utan som hobbyverksamhet.

 
 

Jag skulle helst vilja bokföra detta på konto 5961 som jag har döpt för Rekvisita  EU - Person ej momsregistrerad. Går det? Och vad ska momskoden vara? Ska man bokföra omvänd skatteskyldighet som på ovande exempel också i detta fall?

 
 
 

2) Hur bokför jag skatten som betalas in till skatteverket? T.ex skatt som avser 2017 som betalas 2018. Och hur bokför jag momsen som avser tex 2017 som betalas 2018? (både om jag betalar och om jag får tillbaka)? (har årsredovisning av moms)

 
 
 
 

SNÄLLA HJÄLP MIG!!!! Får panik! 😞

1 SVAR 1

Hejsan. Konteringarna av inköp Eu och Import se helt korrekta ut. Om du inte vill ha så många konton i resultaträkningen så kan du ju använda 40xx-kontona som är avsedda för detta och sedan, efter att du kört och bokat momsrapporten, boka om till 5420. Men det är ju valfritt.
1) Spontant så tror jag inte att du skall bokföra detta som ett eu-inköp då du köpt det av en typ privatperson. Boka det direkt mot 5960. Finns, tycker jag, ingen anledning att lägga upp ett nytt konto för det här ändamålet. Du får en snårig resultaträkning till slut om du gör så hela tiden.
2) Skatten bokför du som eget uttag bara. Inkomstskatten räknas som privat i enskild firma, bokför du skattekonto så skall EJ 1630 användas utan möjligen 2012. Detsamma gäller ev. preliminär skatt. Momsen ligger väl då på kto 2650 och bokas då debet 2650/ kredit 1930 (eller vilket konto du nu använder). Lycka till!