Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Insättning Aktiekapital - eEkonomi

När jag ska lägga in mitt Aktiekapital så går jag in i Inställningar, räkenskapsår, Ingående balans, redigera. Sen väljer jag konto 1930, 50 000:- men när jag ska ta fram konto 2081 så finns de inte. Vet någon varför? Konto 2080 och konto 2082 finns i rullgardin?
12 SVAR 12
CHAMPION

Re: Insättning Aktiekapital - eEkonomi

Hej

Gå in på Inställningar/Kontoplan och kontrollera att konto 2081 är aktivt. Om inte klickar du igång det och så ska det visas i Ingående balans.

MVH
Rolf
NY MEDLEM

Hejsan!
Jag behöver lite hjälp med att bokföra aktiekapitalet också. Jag startade företaget i juni (2017) men bokförde aldrig dom 50,000 :- och pga så stämmer inte saldot på företagskontot på banken överens med bokförings saldot. Min fråga är kan jag bokföra detta nu i bokföringsprogrammet och hur gör jag? Gör som ovan eller gör jag en bankhändelse och bokför det på det sättet?

Mvh / Mattias
ANSTÄLLD

Hej Mattias,

Aktiekapitalet går att lägga in på flera sätt.
Har du inte lagt in nån ingående balans i  ditt program så gör du det enklast via Inställningar - Räkenskapsår och IB - klickar på ditt år och väljer Ingående balans.
Välj då här både konton 1930 och 2081 om du har Aktiebolag.

Annars går det lika bra att lägga in som en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer och klicka på Ny verifikation.

Alternativ nummer tre blir att man gör det som en bankhändelse under Kassa- och bankhändelser.
NY MEDLEM

Hej!
Och tack för ett snabbt svar. Det är ett aktiebolag. Jag har dock en följdfråga på det första alternativet. Om jag skriver in 50 000 på 1930 och även 50 000 på 2081 blir saldokonto 100 000 ska inte den siffran vara 50 000?

Mvh / Mattias
ANSTÄLLD

Hej igen,

I funktionen med att lägga in en ingående balans ser programmet  inte konto 2081 som ett skuldkonto per automatik utan du måste fylla i beloppet med - 50 000 kr.
Först då får du en balans och en total på 0 kr.
Nu kan du spara.
NY MEDLEM

Det funkade alldeles utmärkt! Nu stämmer siffrorna och kontona överens. Tack för ett bra och snabbt svar.

Mvh Mattias
NY MEDLEM

Hej!
Jag har bokfört aktiekapitalet enligt ovan, med 1930 debet och 2081 kredit. Nu ser jag på deklarationen för i år att dessa 50000 inte finns med som eget bundet kapital, vilket det väl borde?
mvh
Bernt
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej beral,

Vart ser du detta konto på nu i din balansräkning?
Jag tycker också att det bör synas under bundet eget kapital.
Ett alternativ är att klicka på raden för kontot och sen välja Flytta så får du möjlighet att placera kontot rätt.

Återkom gärna med mer info alternativt kontakta supporten för direkt hjälp.

Ha en fin dag!
/Cecilia
NY MEDLEM

Hej,

Jag upptäckte nyligen att jag inte bokfört aktiekapitalet på 2081 så jag gjorde som i denna tråd och gick in i "Räkenskapsår och IB" och la 50,000 kr på 1930 och -50,000 kr på 2081. Därefter sparade jag. Jag ser dock inte någon förändring?

Jag har däremot redan bokfört aktiekapitalet på konto 1940 som enkelt sparkonto men det kontot visar 0 kr trots att jag har aktiekapitalet på 50,000 kr där på banken. Hur rättar jag till detta? Tack!