Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Insättning via KLARNA till företagskonto - eEkonomi

Insättning via KLARNA till företagskonto. Matchning blir egna övriga insättningar i bankhändelse matchning. Blir det verkligen rätt när man kör kredit 2018 när man fått betalt?
22 SVAR 22
NY MEDLEM

Re: Insättning via KLARNA till företagskonto - eEkonomi

Detta är när man fått betalt för kundfakturor via klarna

Då skall du bokföra det erhållna beloppet på 1930 ocb boka bort hela fordran från kundfordringarna på 1510. Det belopp som sedan tar för sina tjänster bokas på 6570 bankkostnader eller kanske bättre att lägga upp ett separat konto 6571 och benämna detta kreditförsäljningskostnader Klarna.

Exempel

Du har fått 950 kr för en faktura hos klarna. Fakturan är på 1000 kr och avgiften till Klarna är på 40 kr + moms 10 kr. Då skulle jag kontera det hela så här.

Debet                                       Kredit
1930   950 kr                            1510   1000 kr
6571     40 kr
2641     10 kr
-----------------------------------------------------------------------
S:a    1 000 kr                                     1 000 kr
NY MEDLEM

Fast det där tror jag sköts automatiskt via sie filen. Jag har ju ingen bankkoppling så jag måste ju matcha det separat via bank händelser. Så frågan är ju om jag väljer rätt när jag väljer övriga egna insättningar . Förstår du hur jag menar?
Highlighted

Nej jag förstår inte riktigt vad du menar. Kommer pengarna från dig eller klarna. Kommer de från dig som privatperson så kan du bokföra de på 2018. Men är det från Klarna och avser en fakturafordran så följ mitt exempel ovan. Att du saknar koppling med banken saknar betydelse på hur man skall bokföra en transaktion.
NY MEDLEM

Fasen detta var rörigt:/ jag skicka en bild
NY MEDLEM

Hur ser din avräkning från Klarna ut. Kan du lägga ut den också. Så kan jag hjälpa dig. Det här med redovisning är inte så lätt alla gånger. Har själv jobbat sedan 1984 med det här och har lärt mig en del under åren. Men jag lägger ändå mycket tid på utbildning varje år. 
NY MEDLEM

Tack som fan. Var hittar jag avvräkningen?
NY MEDLEM

Är nytt detta för mig. Vet faktiskt inte vad en avräkning är hmm