Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

GordonE
MEDLEM

Integration från Shopify för att få loss tid, tips uppsakttas

Hej, 
Jag driver en webshop i Shopify och kör just nu både kortbetalning via Shopify Pay som betalas ut veckovis och även manuella betalmetoder som swish och faktura.

Jag jobbar dagtid på ett normalt jobb, och känner att tiden för fakturering börjar ta lite väl mycket tid.

Ett sätt är ju att köra allt via shopify pay och bokföra i klump och bokföra en gång i veckan som en sammanställning. Men kör man allt via shopify pay så blir det rätt mycket avgifter. Då får man ju ner arbetsbelastningen en hel del.

Ett annat sätt är ju att koppla en integration direkt mellan Shopify och E-ekonomi. Finns det någon som har någon bra rekommendation om detta? Just nu kör jag faktura och swish till SEK konto, och Shopify payments blir utbetalt i Euro för att de mesta som handlar med kort är europeer och då slipper man en del konverteringskostnad.
Det verkar inte vara alla integrationer som fixar denna komplexitet, därav söker jag råd av någon som har erfarenhet.

Jag vill inte ha något som funkar halvt som kräver handpåläggning. Ska det integreras så ska det funka 100% tänker jag.

Tacksam för råd 🙂

Mvh Gordon 

6 SVAR 6
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @GordonE 

Jag har en länk där du kan läsa mer om integrationen mellan Visma eEkonomi och Shopify, där du även hittar information om hur du kommer igång. 

Förstår att du är intresserad av att få en dialog med andra företagare som har erfarenheter av att kombinera eEkonomi och Shopify. Om det finns någon annan användare här i forumet som vill dela med sig av sina råd och erfarenheter till Gordon, skulle det vara mycket uppskattat.

/Tinna

GordonE
MEDLEM

Hej Tinna, tack för svaret. 

Jag har kollar runt och det finns många möjliga alternativ i brist på råd av andra.

Jag provar just nu Zapier vilket nog löser det mesta efter lite inställningar.

Det kräver inte att man köper till integrations API av Visma och har inga kostnader upfront som integrera mera.

Gratis upp till 100 överföringar per månad.

Vi får se om jag blir nöjd över tid, just nu fixar Zapier att föra över kunder per automatik och nästa steg blir att föra över orderrader, vilket verkar klart möjligt.

Så jag får nog bort 80-90% av handjobbet och det är ju ett klart steg framåt.

Just nu är enda problemet att Visma inte kan bokföra olika kundvalutor(kunder betalar i lokal valuta) när allt blir utbetalt i Euro via shopify payments.

Om tex en svensk betalar med kort i Shopify blir köpet gjort i sek, men blir konverterat till euro och betalas ut en gång i veckan till euro konto.

Då skapas en faktura i sek(om man använder shopify försäljningsdata), vilket ej kan stämmas av mot euro utbetalningen.

Så min lösning just nu är att göra en faktura i euro för denna typ av transaktion som matchar det konverterade euro beloppet.

Kanske inte det smartaste men det är det enda som funkar för mig just nu.

Du ksnske har någon smart idé?

Mvh Gordon

Hej @GordonE 

Tyvärr har jag inte så mycket att dela med mig av förutom länken du fick. Har du pratat med supporten och hört vad de säger? Mina kollegor brukar har kluriga lösningar på det mesta och pratar med kunder hela dagarna så helt klart värt att slå en signal till vår kunniga support

/Tinna

GordonE
MEDLEM

Hej, 
Nu har jag försökt att få Zapier att funka ihop med Visma. Själva action zapparna mot Visma verkar inte vara helt 100% mappade så jag lyckas inte att få till ett fakturautkast utan kryptiskt felmeddelande tillbaka.
Även att skapa artiklar gav mig rejält huvudbry, men det löste jag till slut. Dock blev momskontot fel, det blev expiditionsavgift 25%% istället för varor 25%. Det var dock lätt fixat i efterhand, men man vill ju ogärna göra saker manuellt när man automatiserar 🙂

Jag antar att det är bra att ha artiklarna upplagda i Visma med rätt nummer som skickas från Shopify så att de kan läggas till i ett fakturautkast, men jag vet inte om det är ett krav. Det framgår inte tydligt. Men jag har i alla fall gjort det så att Visma kan hitta rätt artikel i sin databas.

Finns det någon på Visma som håller liv i detta fortfarande?  Jag fick känslan att detta skulle vara väldigt lätt, men känslan är att det blir väldigt svårt istället tyvärr!
Finns det någon som kan stötta i detta så vore det bra, jag har möjlighet att visa på att det inte funkar i alla fall!
Det kan också vara att jag inte är kompetent nog, men det borde vara lättare 🙂
Jag hade gärna sett att det fanns någon lathund eller filmklipp hur man ska göra.

Tacksam för hjälp!

Mvh Gordon

Hej @GordonE!

Som min kollega Tinna skrev så ser vi gärna att du fortsätter ärendet med vår support för bästa hjälp. Våra kollegor har möjlighet att ge dig stöttning och visa hur du jobbar på bästa sätt för en enklare vardag 🙂

Ha det fint!

/Tinne

GordonE
MEDLEM

Tack Tinne, jag kan prova den vägen också. 
Tanken jag har med forum är att de kan underlätta supporten om det finns någon annan som kan ha stött på liknade problem!
Jag tänker att det kanske finns någon annan som har varit i samma sits som kan ha några bra uppslag.

Mvh Gordon