Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Inventarier följer inte med vid byte från Visma Enskild Firma, hur lägger jag in dem? - eEkonomi

Hej,

När jag bytte från Visma Enskild Firma till Eekonomi så fick jag ingen information om att viss information (så som inventarier) inte förs över till det andra programmet. Jag tänkte därför lägga till allt nu och undrar hur jag ska gå till väga.

"Innan du lägger till den nya inventarien i inventarielistan, måste inköpet registreras genom att bokföra inköpsfakturan" 
Om jag registrerar ett inköp: hamnar inte detta inköp som en ny post och förändrar resultatet? Dvs. det ligger bokfört från Visma Enskild Firma och bokas in igen som om det vore ett nytt inköp?

Eller ska jag helt enkelt strunta i att lägga in inventarier från tidigare år och innan jag bytte?

Sen, vilken mer information följer  inte   med till Eekonomi?
3 SVAR 3
NY MEDLEM

Re: Inventarier följer inte med vid byte från Visma Enskild Firma, hur lägger jag in dem? - eEkonomi

Hej!

Meddelandet om att inköpet ska registreras, är menat till de som köpt ett inventarie. Då måste själva inköpet också tas upp. I ditt fall så är det ju gamla inventarier som läggs in, så i de fallen ska ingen leverantörsfaktura registreras, då det i så fall mycket riktigt blir dubbelbokfört. Så du kan förbise meddelandet och lägga upp dina inventarier, för att sedan utföra avskrivningar av dem när det blir aktuellt. Tänk på att värdet som läggs in på Redovisat värde, är det som finns kvar att skriva av på inventariet. Det är detta värde som kommande avskrivningar kommer att baseras och fördelas på.

Det som följer med i i en konvertering från programmet Visma Enskild Firma är de senaste två årens bokföring, samt kundregistret. Övriga saker måste läggas in manuellt, så som inventarier och artiklar. Fler saker än dem kan jag inte komma på just nu i a f, andra användare får gärna komplettera i tråden om jag missat nått!

Ha en trevlig dag!

/Karl
NY MEDLEM

Re: Inventarier följer inte med vid byte från Visma Enskild Firma, hur lägger jag in dem? - eEkonomi

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Nytt bokföringsprogram - föra över gamla inventarier - eEkonomi.

Jag har precis bytt från Enskild Firma till eEkonomi. Nu ska jag föra över inventarierna till nya programmet.
Hur gör jag det?
I gamla programmet angav man bara kostnad och om avskrivningen skulle göras direkt eller på mer än tre år (om jag minns rätt).
Vilka värden anger jag nu? Anskaffningsdatum och anskaffningspris sätter jag till de som står i gamla programmet antar jag. Men vad ska jag skriva in under Avskrivning för att det ska bli rätt?
COMMUNITY MANAGER

I hjälpavsnittet Lägg till ny inventarie kan du läsa mer om vad du ska fylla i i de olika fälten.
Klicka på Fältförklaringar i hjälpavsnittet för att se beskrivningarna.