Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Naomi1
UTFORSKARE

Jag har faktura"delen" för Visma eEkonomi men vill inte skapa fakturor där (just nu)

Jag skulle vilja ladda upp kundfakturor som jag har skapat utanför Visma och matcha dessa mot betalningar.

Hur gör jag för att inte skapa ett helt ny faktura, utan matcha mot den befintlig pdf:en. Såsom man gör med leverantörsfakturor.

Jag är rätt ny till företagande och helt ny till Visma!

14 SVAR 14
AnnicaL
CHAMPION

Om du bockar i "Reskontrabokning av fakturor" i Inställningar kan du manuellt bokföra fakturan på konto 1510 utan att skapa en ny faktura i programmet. 

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Naomi1 

 

Helt rätt och här kommer hjälpavsnittet som beskriver steg för steg hur du hanterar det som Annica skriver. 

Gör manuell reskontrabokning av fakturor

 

Välkommen som ny forummedlem 🙂

//Tinna

Naomi1
UTFORSKARE

Det verkade gå bra tills jag tryckte på "bokför" där fick jag meddelande:
"Vi avråder från att kontera manuellt på kundfordringar

Vi rekommenderar att du istället bokför transaktionen via kundfakturor eller inbetalningar."

Då jag är osäker på vad det innebär:

- kundfakturor menas att skapa fakturan i Visma?
- jag kommer väl att matcha denna verifikation mot en betalning sedan eller hur?

Ska jag ignorera detta och fortsätta?

Jag kommer sedan att vilja koppla bild på fakturan (som jag har läst in i programmet och lagt som "kvitto" till bankhändelsen och sedan till verifikationen. Tänker jag rätt då?

AnnicaL
CHAMPION

Varningen kan du bortse från, om du tar beslutet att inte skapa fakturan i programmet. 

 

Du kan koppla bilden på fakturan med den verifikation som skapas vid reskontrabokningen, ja. När betalningen sker bokför du D1930 K1510 - då bör du få frågan vilken faktura det gäller så att det blir en matchning. 

Naomi1
UTFORSKARE

Det gick bra att matcha bankhändelsen med fakturan, jag bockade även ruta delbetalning då det är en RUT - faktura och det tillkommer en betalning från Skatteverket.

När jag sedan försökar matcha betalning från skatteverket (utbetalning av skattereduktion) så får jag inga förslag på faktura. Kan jag inte koppla även den betalning till fakturan?

Hej @Naomi1 

Skönt att du delvis har löst det. 

Vi vill gärna kika på hur det ser ut i ditt program så slå en signal till supporten så hjälper vi dig. 

 

Välkommen att kontakta supporten

//Tinna

Naomi1
UTFORSKARE

Hej igen!
En följdfråga till detta som gäller när jag skapa verifikationen som jag kopplar pdf på fakturan till.

 

Vilket datum ska jag använder för verifikationen?

Jag har kontantmetoden.
Ska jag använder betalningsdatum - då det är först då som inkomster ska bokföras.

Eller Fakturadatum (så som det står på den fakura som jag skapat utanför Visma)? Kommer det in i bokföringen för tidigt då?

Naomi

Hej @Naomi1 

Här ska du välja betaldatumet i och med att du bokför enligt kontantmetoden. 

 

Ha en härlig dag!

//Tinna

Naomi1
UTFORSKARE

Tack för all hjälp hittills!


Jag har lyckats döpa" reskontra fakturan fel (det blev 23101 istället för 23010), hur kan jag ändra detta? Verifikationen är bokfört, men ingen betalning har bokförts mot den. Hur ändrar jag så att faktura numret blir rätt?

(måste skapa korrigeringsverifikation och sedan börja om?)

 

Naomi

Naomi1
UTFORSKARE

Och nästa fundering:

 

Jag har skapat (och bokat) en verifikation (med reskontra faktura) med datum 230509, men betalningen mottogs först 230511. 
Måste jag skapa korrigeringsverifikation och börja om för att rätta datumet?

 

Naomi

 

Hej @Naomi1 ! Hoppas att du har haft en fin helg.

 

Om din verifikation är preliminär så ska du kunna ändra beskrivningen på din verifikation:

 

Däremot går det inte att ändra datum på en bokförd verifikation, så vill du rätta datumet så skapar du en korrigeringsverifikation och börjar om.

 

Återkom gärna om du har några fler funderingar.

Önskar dig en fin måndag!

/Tinne

Hej! Tack för ditt svar. Verifikationen som fick fel datum är tyvärr inte preliminär.


Är det viktig tror du i detta fall att verifikationen har ett datum som är den faktiska faktura datum, men inte betalningsdatum som jag förstår att det ska vara när man använder faktura metoden?

Jag försökte skapa korrigeringsverifikation, men lyckades inte. Jag skulle välja vilka rader set skulle gälla, bara två av tre var valbara (se bild), ska jag lägga till raden med kundfordring som jag visar på bilden? Hur blir det med reskontra fakturan som jag skapade i denna verifikation?

NaomiVerikfikation till Visma.png

Hej @Naomi1 

 

Tack för att du hör av dig. jag blir lite osäker på om du redovisar enligt kontantmetoden eller enligt faktureringsmetoden när du skriver "Är det viktig tror du i detta fall att verifikationen har ett datum som är den faktiska faktura datum, men inte betalningsdatum som jag förstår att det ska vara när man använder faktura metoden".  

 

Redovisar du enligt kontantmetoden innebär det att bokföring av inkomster och utgifter sker när in- och utbetalningarna inträffar, alltså när en kund har betalat en fordran eller när du har betalat en leverantörsskuld.

 

Gör så att du hör av dig till supporten så ska vi visa dig i ditt program och så kan vi kika tillsammans så allt ser korrekt ut. 

 

Ha en finfin dag och varmt välkommen att höra av dig till supporten

//Tinna