Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Jag har köpt en vara i butik för företagets räkning och har kvitto, vad gör jag nu?

Jag förstår att det här borde vara löjligt enkelt, men jag förstår inte lingon i programmet. Vad är det för skillnad på en faktura och en leverantörsfaktura? Verifikation? Varför heter det så? Vad verifieras?

Hade varit väldigt tacksam om något kunde förklara som om jag var fem, vad jag ska göra med kvittona från 2013.

Tack på förhand!
3 SVAR 3
Highlighted
UTFORSKARE

Re: Jag har köpt en vara i butik för företagets räkning och har kvitto, vad gör jag nu?

Hej Pontus,

hur bekant är Du med bokföring?
Om Du känner Dig helt vilse kan ett idé vara att anlita en konsult som sköter bokföringen åt dig.

Här kommer svar på några av dina frågor:

Leverantörsfaktura - Faktura från ett företag som sålt och levererat något till Dig som Du köpt av dem.

Faktura - En faktura som Du skickar till Dina kunder för produkter som Du sålt till dem, alternativt tjänster som Du utfört. Vanligtvis så ger man 30 dagar för kunden att få betala sin faktura.

Verifikation - Motsvarar en affärshändelse i Ditt företag och som enligt lag måste bokföras enligt bokföringsnämnden (tror jag de heter).

Skulle rekommendera att Du googlar efter "förstå bokföring". Har för mig att Du på verksamt.se kan ladda ner något som heter "att föra bok".
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Jag har köpt en vara i butik för företagets räkning och har kvitto, vad gör jag nu?

Jag har gjort min bokföring två år hittills, men jag minns inte vad sakerna hette. Utöver avskrivningar och mina fakturor så bokfördes det mesta, vad jag minns, som verifikation och en typ som hette något med "Övrigt". Då bokförde jag i Visma EF.

Jag förstår grunderna till bokföring, men tycker att terminologin är krånglig att minnas och förstå.

Ber återigen om en förklaring hur ett enkelt kvitto skall bokföras. Är det krångligare än att mata in datum, summor och butik på rätt ställe?
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej!

I denna tråd kan finns exempel på hur du kan kontera inköp gjorda med privata pengar:
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/g12cltzb4rxpb