Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Carina
MEDLEM

Jag har snurrat till det med en kundkreditfaktura som jag vill kreditera mot 8 kundfakturor

Hej

 

Jag har skapat en kreditfaktura med ett totalbelopp 143 700kr som jag vill kvitta mot 9 mindre kundfakturor som totalt motsvarar kreditfakturan. 

Men gjorde en ångra kvittning och sedan en kvittning igen och nu är jag osäker på om det blev korrekt.

 

Tacksam för hjälp

Carina

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Om du listar Obetalda fakturor ska ingen av de aktuella fakturorna eller kreditnotan finnas med. Om detta är rätt så har det blivit korrekt! 

Carina
MEDLEM

Hej Annica

 

Ok då stämmer det jag har gjort så här långt, men hur gör jag för att bokföra den factoringavgift som drogs av från den ursprungliga kundfakturan?

Jag har ingen direktkoppling till banken som om jag registerar en bankhändelse mnauellt så kvarstår väl kundfakturan som ej betald till 100%?

 

Mvh

Carina

 

Använder du Bankhändelser och klistrar in kontoutdraget från banken där? Det fungerar precis lika bra som automatisk koppling till banken och du klistrar ju då in beloppet som faktiskt kom in på bankkontot. När du matchar betalningen mot fakturan är det nödvändigt att ändra så att HELA fakturabeloppet bokas av, inte bara det belopp som kommit in. Då blir det en differens som ska hanteras och det är den du tar hand om genom Ny bokföringshändelse och konterar på avgifts- och moms-kontona. 

Carina
MEDLEM

Hej igen

 

Jag är helt ny med bokföring och Visma så jag känner mig osäker på om jag gör rätt.

 

Menar du att bankhändelsen  (factoringavgiften) ska boföras som bokföringshändelse övriga uttag?

 

/Carina