Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Justera moms på låst period - eEkonomi

När jag avslutade året och sedan gjorde en momsredovisning, så märkte jag i efterhand att momsen inte stämmer (gällande köp av tjänst i annat EU-land). Läste då på https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-enskild-firma/content/rattelseposter.htm
Här står det att man kan göra rättelseposter, vilket jag har gjort för det specifika verifikat som har felaktig moms redovisad.
Det står även att justeringar som avser momsdeklarationen kommer att ändras när jag spar min rättelsepost:
(Momsdeklarationen kan behöva rättas hos Skatteverket
Om rättelseposten innehåller nya uppgifter om moms kommer innehållet i programmets momsdeklaration för perioden att ändras då rättelseposten sparas. Dessa nya uppgifter måste då lämnas som rättelse av momsdeklarationen för perioden till Skatteverket.)

När jag öppnar upp min momsdeklaration och kollar så är den fortfarande låst och sifforna tycks inte ha ändrats vid ruta 30 (vilket de borde ha gjort då det var här jag lade till en justering)?
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Arbetsgången du hänvisar till är för programmet Enskild firma, och jag ser att du har eEkonomi. För att göra en ändring på momsrapporten i eEKonomi får man först korrigera de felaktiga verifikationerna. Det kan göras på lite olika sätt beroende på hur felet uppstått. T ex via kreditfakturor, direktkorrigering av verifikationen, direktkorrigering av momskoder på verifikationen etc. Men om man vet vad som behöver korrigeras är kanske det enklaste att direktkorrigera de felaktiga verifikationerna, via Åtgärder - Korrigera bokföringsuppgift/momskod inne på dem. 

Då korrigeringarna är gjorda kan man skapa sin momsrapport under Bokföring - Momsredovisning. Är den skapad sedan tidigare får man först ånga den tidigare skapade momsrapporten och sedan skapa om den. Då ska dina korrigeringarna hämtas till den nya momsrapporten, förutsatt att de är gjorda inom aktuell momsperiod.

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Karl,
Mitt största problem är att momsredovisningen är skapat sedan tidigare, men när jag försöker ångra den får jag följande meddelande "Det går inte att ångra momsredovisningen eftersom bokföringsperioden är låst."

Så hur hanterar jag dessa korrigerade verifikat nu, och hur får jag till en vettig momsredovisning att skicka in till skatteverket, som baseras på mina justeringar!? Jag redovisar bara moms 1ggr per år.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Då man ångrar en momsredovisning så skapas det automatiskt en korrigeringsverifikation som vänder momsrapporten i bokföringen, på momsperiodens sistadatum (i ditt fall sista december - 2015). För att det ska kunna göras måste du först låsa upp din bokföring som du låst, och det görs under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter - Bokföring låst t o m. Ändra låsningen till t ex sista november istället, därefter kommer du kunna ångra din momsrapport och skapa om den. 

Har du skapat din deklaration i programmets deklarationstillägg, så har bokföringen låsts per den sista december automatiskt. Då är det alltså ingenting du gjort manuellt som jag skrev ovan. I så fall måste du gå in i deklarationstillägget igen och låsa upp din deklaration, då kommer även bokföringen låsas upp automatiskt. Därefter kan du göra om momsrapporten enligt beskrivningen ovan. Slutligen får skapa om din deklaration och låsa den i deklarationstillägget.

/Karl