Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Justeringsman vid bolagsstämma?

Hej,

Har en fråga angående bolagsstämma och protokoll som ska föras och undertecknas.

Jag och min fru har ett AB där vi äger 50% vardera, där jag är styrelseledamot och min fru är styrelsesuppleant. I normala fall så hade vi haft en bolagsstämma (detta blir ju mer eller mindre bara en pappersexercis i ett så litet företag) där jag t.ex. varit ordförande, och min fru protokollförare. Eftersom vi båda innehar 100% av aktierna så hade vi inte behövt någon justeringsman, som jag förstår det.

Men nu är det så att min fru inte kan närvara på bolagsstämman och signera protokollet, och kommer inte kunna närvara inom överskådlig tid. Men bolagsstämma måste hållas och årsredovisning måste sändas in till bolagsverket. I protokollet kommer jag stå som både ordförande och protokollförare. Men eftersom min fru som äger dom andra 50% av aktierna inte står med som närvarande, antar jag att det behövs en justeringsman? Och i så fall, vem ska denna person vara? Kan jag ta en vän/kollega/granne/etc som justeringsman? Om inte detta upplägg fungerar, finns det någon som har förslag på hur jag ska göra detta?

Mvh

 

Innehållet i denna tråd är verifierat av Visma Spcs 22-12-07

7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Din fru kan utfärda fullmakt för dig att företräda hennes aktier på stämman

Du kan vara ordförande och tillika justeringsman

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Mikael,

Tack för svar. Det är fortfarande inte klart för mig så jag ställer lite följdfrågor.

"Din fru kan utfärda fullmakt för dig att företräda hennes aktier på stämman"
Om jag är min frus ombud genom fullmakt och företräder hennes aktier, ska jag bara ange mitt namn i röstlängden och sätta alla aktier och röster (både min frus och mina) på mitt namn? Om det går att göra så, och eftersom jag då representerar alla aktier så behövs väl ingen justeringsman?

"Du kan vara ordförande och tillika justeringsman"
Ok, men kan jag vara ordförande, protokollförare och justeringsman? Eller menar du att jag kan vara ordförande och justeringsman, och någon annan kan vara protokollförare?
Som jag förstått det när jag sökt på detta så är en justeringsman en person som ska verifiera att protokollet överensstämmer med det som beslutats på bolagsstämman, för att "skydda" aktieägare som inte varit närvarande.

Mvh
Fd medlem
Inte tillämpbar

Så länge ingen har något att invända mot det som anges i protokollet då gäller det ju, och det är ju en stämma för er ägare, inte några andra , det blir rätt och bra
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag förmodade att det var så som du framhåller. Ställde frågorna även för att jag var lite nyfiken på hur det fungerar runt detta.

Hur som helst, tack.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det kanske kommer fler svar:)

Här kan du läsa vad som gäller. Då du företräder hustrun genom fullmakt så skall det framgå och någon justerare behövs inte när det är en person på mötet. Då blir det bara en ordförande (som alltid skriver under protokollet) och en protokollförare (i sådana här fall samma person). https://bolagsverket.se/ff/foretagsformer/aktiebolag/driva/ta-beslut/bolagsstamma/skriva-protokoll-p... Lycka till och hoppas att det löser sig med hustrun.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar. Då är det klart hur jag ska göra.
Det kommer nog gå bra med min fru i slutändan, men allt hänger på Migrationsverket och deras handläggningstider. Jag menar, deras regelverk och hur dom jobbar bygger ju på Sveriges och Sveriges medborgares bästa (*ironi*).
Mvh