Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kan ej låsa bokföringsår pga. avskriviningar

Hej
Försöker stänga räkenskapsåret 2020 men den säger ifrån pga. att "jag har avskrivningar som inte är gjorda". Dock har jag gjort avskrivningarna, men via b-order, då vår produkt inte stödjer automatiska avskrivningar... Hur kommer vi förbi den här spärren?
3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Eftersom du får denna varning så tolkar jag det som att du har anläggningstillgången upplagd under Bokföring - Anläggningstillgångar i programmet, när anläggningstillgången läggs upp där så räknar programmet automatiskt fram korrekta avskrivningar. Jag tolkar det som att dessa automatiska avskrivningar aldrig genomförts och du istället bokfört dessa på annat vis.

 

Jag testade att återskapa detta hos mig och det går bra att ha kvar anläggningstillgångarna i listan för anläggningstillgångar men du behöver i ditt fall avmarkera rutan Skriv av, då tar programmet bort funktionen som gör att avskrivningarna räknas fram per automatik. Det gör du under Bokföring - Anläggningstillgångar - klicka på anläggningstillgången - Redigera. När detta är gjort ska du kunna låsa räkenskapsåret.

Skulle något kännas oklart får du gärna återkomma! 🙂 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

Tack för svar! Problemet är att jag har ingen sådan knapp/modul. Se bild nedan. Så jag kan inte komma till den delen där jag kan klicka ur denna rutan (skriv av).2022-01-08_15-01-16.png

Hej krieri77!

 

Jag har kikat närmre på detta men jag tror att vi skulle behöva kika tillsammans med dig i ditt program för att utreda varför du får det här meddelandet trots att du inte använder anläggningstillgångar i programmet. Hör gärna av dig till våra duktiga kollegor på supporten så ska vi hjälpa dig i fortsatt felsökning i den kanalen istället.

 

Önskar dig en fin vecka!

/Tinne