Hej,
Det har kommit fram att av misstag har en EU-kund fått faktura med moms föregående bokföringsår. Den är betald och vi står därmed i skuld på momsbeloppet till kunden.
När jag nu ska kreditera fakturan för att rätta till det så kan den inte skapas p g a. "en artikel med detta artikelnummer finns inte".
Kontrollerat alla artiklar som är aktuella, finner ingen avvikelse.
Vad göra?
Tack på förhand! Med vänlig hälsning, Gabriella
Hej,
har du försökt att kreditera fakturan direkt från själva fakturan, eller lägger du upp en ny kreditfaktura och knappar in raden? Testa att göra från den felaktiga fakturan, välj Åtgärder / Kreditera om du inte gjort det den vägen. Du ska göra krediteringen innan du ändrar i kundregistret till att kunden är i annat EU_land och sedan göra den ändringen innan du gör rättelsefakturan.
Tack för svar!
Precis så jag gjort. Utgått från första fakturan, Kreditera och ska spara.
Då får jag felmeddelande och man kan inte heller se vilken rad det kan tänkas gälla.
Då tror jag att det är supporten som får hjälpa dig, måste vara något bakomliggande fel. Sorry !
Hejsan!
När du får meddelande om att "artikel med detta artikelnummer finns inte", så har ni förmodligen ändrat något på artikeln t ex namnet på artikeln sedan du skapade själva fakturan. För att komma runt detta kan du ändra tillbaka på artikeln till det som det står på fakturan. Skapa sedan kreditfakturan, och när kreditfakturan är skapad kan du åter igen ändra på artikeln - till det som du vill.
Ha en fortsatt fin dag!
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.