Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kan ej välja faktura vid inköp med privata pengar i AB

Hej,

 

Jag har tänk att betala tillbaka de pengar jag lagt ut när jag startade mitt AB, inköp av redovisningsprogram och liknande. Jag har följt instruktionsvideon på youtube som heter "Bokför inköp med privata pengar i Visma eEkonomi - Aktiebolag"

 

Eftersom man sällan eller aldrig får kvitto vid ett köp som görs online har jag lagt upp fakturorna jag fått enligt instruktionen i videon. Problemet uppstår när jag vill göra en verifikation för betalningen. I rutan för faktura får man i videon upp ett förslag, den faktura som tidigare lagts till, i denna ruta får jag inte upp någonting alls och kan således inte göra en verifikation för betalningen.

Skärmklipp.PNG

 

Vad kan tänkas vara felet? Rutan "Använd manuell betalning av fakturor" är enligt instruktion ikryssad.

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej @Johannes Larsson!

För att kunna hjälpa dig vidare behöver jag lite mer information. Min första fundering är vilken bokföringsmetod du har - faktureringsmetoden eller kontantmetoden? Har du kontantmetoden kan du tyvärr inte gå efter instruktionen i filmen eftersom det då aldrig bokas upp någon leverantörsskuld i programmet. 


Skulle du kunna återkomma med bild på hur fakturan är inlagd och hur verifikationen där det tar stopp ser ut så ska jag försöka hjälpa dig vidare.

 

/Anna-Carin

 

 

Hej,

 

Jag bokför enligt kontantmetoden, så nu handlar frågan lika mycket om hur jag korrigerar en felaktig verifikation och felaktigt inlagd faktura. Dessvärre har jag i min otålighet redan gjort verifikationer till dessa också. Såhär ser det ut när jag lagt in en av fakturorna:

Skärmklipp4.PNG

I detalj ser en av verifikationerna ut såhär:

Skärmklipp5.PNG

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej @Johannes Larsson!

När du registrerat fakturorna under Inköp - Leverantörsfakturor blir dina verifikationer korrekta. När du använder kontantmetoden registreras nämligen fakturan utan att bokföras när du skapar den. Bokföringen görs sedan när fakturan registreras som betald, då först ser du verifikationen för fakturan i listan under Bokföring - Verifikationer.

 

Jag förstår dock att detta kan vara förvirrande i programmet då jag ser att knappen i vyn där man registrerat fakturan heter Bokför. Dessutom använder programmet faktiskt bokföringskonto 2440 Leverantörsskulder för att "hålla reda på fakturan" i väntan på att den ska betalas och bokföras. Jag ska ta frågan om tydligare texter vidare till vår utvecklingsavdelning och se om vi kan göra saker och ting klarare.

 

Hursomhelst tycker jag det ser helt korrekt ut i dina bilder. Den första visar hur det ser ut på den registrerade fakturan, den andra bilden visar hur verifikationen för fakturan ser ut när den är betald och bokförd.

Åter till din ursprungliga fråga om hur du ska göra för att registrera återbetalningen till dig från företaget för de pengar du inledningsvis lade ut. Betalningen av fakturan har ju inte gjorts från kassan utan från "din egen ficka" och därför ska betalningen registreras som en skuld för företaget till dig. För att rätta till det går du till listan med verifikationer under Bokföring - Verifikationer. Där klickar du på verifikationen du vill korrigera och väljer Åtgärder - Skapa korrigeringsver. Markera raden med 1910 Kassa (alt. 1930 om du registrerat betalningen via företagskontot). Lägg till konto 2893 - Skulder till närstående personer och ange det betalda beloppet i kredit. Det kan t.ex. se ut som i bilden nedan. Slutför korrigeringen genom att välja Bokför.

 

 

Nu har du bokfört skulden företaget har till dig. Nästa steg blir att betala ut pengarna till dig själv. Lägg till utbetalningen under Kassa- och bankhändelser och matcha den som ett Övrigt uttag med Egen kontering. Det kan t.ex. se ut som i bilden nedan. Betalar du ut pengarna från företagskontot registrerar du istället utbetalningen därifrån.

 

 

Jag hoppas att jag uppfattat ditt problem korrekt och att detta hjälper dig vidare.

Ha en fortsatt fin dag!

/Anna-Carin

Hej Anna-Carin,

 

Tack för ett utförligt och bra svar!  Nu tror jag att jag  förstår hur det hänger ihop. Ett litet frågetecken som uppstår är när jag ska skapa korrigeringsver. Jag kan inte välja 2893, när jag gick in på kontoplanen såg jag att detta kontot var inaktivt varpå jag aktiverade det, men det går fortfarande inte att välja. Vad kan felet vara?

Skärmklipp.PNG

Med vänlig hälsning,

Johannes

Hej,

 

Ovanstående löste sig, troligtvis bara en fördröjning i programmet.

 

/Johannes