Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

martin61
MEDLEM

Kan inte ändra felaktigt konto vid försäljning till privatperson i Danmark.

Har eekonomi med bankkoppling. Vid momsdeklarationen  klagar eekonomi på 3 verifikationer (försäljning via CDON till privatperson i Danmark) som automatiskt bokförts på konto 3057. Samma typ av försäljning till Finland bokförs korrekt på konto 3056.

Verifikationerna går inte att ändra på (enbart momskod går att ändra). Jag kan ta bort matchningen och göra om den men inte styra mot vilket konto eekonomi bokför, så det blir samma fel igen.

 

1. Hur skall jag korrigera dessa 3 verifiationer för att kunna göra momsdeklaration utan klagomål? 

 

2. Hur skall jag korrigera eekonomi så att den bokför mot rätt konto rätt nästa gång?

 

Mvh

Martin Wendel

 

 

14 SVAR 14
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Martin61!

 

Det verkar ha blivit något fel i din artikelkontering, titta över artikelkonteringen på dina artiklar och se så att rätt konton är inlagda. Ett tips är att jämföra konteringarna du har satt för artiklarna där det blir rätt för att se vad som skiljer sig.

Artikelkonteringarna hittar du under Inställningar - Artikelkontering.

 

När du ändrat i artikelkonteringarna ångrar du fakturorna som du matchat mot, skapa därefter nya fakturor och lägg upp artiklarna igen så ska det bli rätt på momsdeklarationen.

 

Om du redan har bokfört fakturorna har vi en skriven hjälp för hur du rättar avvikelser som beror på felaktig artikelkontering!

 

Om du har följdfrågor eller undrar över något mer är du alltid välkommen att återkomma till oss i forumet!

/Tinne

Jag tror jag nu förstår varför skapande av momsdeklaration klagade. Jag hade fel momskod på försäljningen (ändrat nedan).  Däremot förstår jag inte varför försäljningen till Danmark och Finland skall hamna på olika konton. (Trodde det var därför den klagade) 

Dessutom är det inte fråga om Trepartsförsäljning. Dvs försäljningen till Finland redovisas på rätt konto. Jag betalar svensk moms på på alla försäljning än så länge. 

 

SÅ här ser verifikation för försäljning till Danmark utbetalat i DKK ut:

 

Konto Momskod Debet Kredit

3057 - Treparts försäljn varor till EG 25%05 (25%) 435,51
2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%10 (25%) 108,88
1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto 544,39

 

och till Finland utbetalat i Euro:

 

Konto Momskod Debet Kredit

3056 - Försäljn varor till EG 25% momspliktig05 (25%) 358,22
3520 - Fakturerade frakter05 (25%) 48,46
2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%10 (25%) 101,70
1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto 508,38

 

Hur skall jag kunna ändra detta, eller gör det inget att det ser ut så här i redovisningen?

Hej igen! Vad bra att du hittade vad som var fel, snyggt jobbat!

 

För att korrigera detta så rekommenderar jag att du krediterar fakturan och skapar en ny faktura.

 

Du krediterar fakturan genom att gå in på Försäljning - Kundfakturor.

Välj fakturan du vill kreditera, klicka sedan på Åtgärder - Kreditera. Klicka på Bokför.

Fakturan kommer då att hamna på Försäljning - Obetalda Kundfakturor. Klicka på kreditfakturan i listan, välj Åtgärder - Registrera utbetalning, fyll i fälten och välj Bokför.

 

Kom ihåg att registrera kreditfakturan och den manuella utbetalningen på samma månad som originalfakturan för att det ska bli rätt i din redovisning, förslagsvis även samma datum som originalfakturan för att underlätta för dig.

Skapa därefter en ny faktura med korrekta konton och bokför som vanligt.

 

Jag vill också skicka med dig ett tips till din bokföring:

När man säljer varor och tjänster till privatpersoner inom EU så ska momsen redovisas så som man redovisar moms på försäljning i Sverige, jag rekommenderar därför att du använder ditt vanliga försäljningkonto inom Sverige.

 

Konto 3056 använder man främst vid försäljning inom EU till företag, men du kan använda det till privatpersoner inom EU. Vår tråd om hur du arbetar med bokföra försäljning av vara till privatperson inom EU tror jag kan hjälpa dig med hur du ska bokföra detta i framtiden om du ändå vill använda 3056.

 

Lycka till och återkom mer än gärna om du har fler frågor!

/Tinne
 

Tack för svar, men jag kan inte se hur detta hjälper.

 

Jag skapar mina fakturor från ordrar. När jag går in på en order och väljer skapa faktura finns ingen möjlighet att välja konto (finns inga konton). På själva fakturan finns inga konton att välja (oavsett en gammal eller om jag skapar en ny). När jag skall matcha fakturan mot inbetalning går det inte heller att specificera några konton. Jag har gjort om det här så många gånger och aldrig sett i någon fas av förloppet att det går att välja konto. Jag kan välja konto på leverantörsfakturor men inte på kundfakturor, dessa sätts helt automatiskt.

 

Eftersom jag har bankkoppling skall allt ske via "Kassa och bankhändelser". Kontot 3057 på danska fakturor sätts utan att jag kan se att jag har någon möjlighet att ändra det. Jag har heller ingen möjlighet att se hur jag skall kunna ändra konto 3056 på finska fakturor. Så fort de matchas måste jag klicka på bokför (går inte att välja konto här heller), de konton som blir bokförda går inte att ändra efter det.

 

Mvh

Martin Wendel

Hej!

 

Om du läser i mitt svar lite högre upp i tråden så är det i din artikelkontering som du väljer vilket bokföringskonto artikeln ska gå emot. Det är inget val du kan göra inne på en order eller faktura utan det gör du i artikelkonteringen. Du måste alltså först ändra artikelkonteringen och därefter följa stegen i det senare svaret för att korrigera dina verifikationer och få rätt i din redovisning.

 

/Tinne

 

 

På alla mina artiklar har jag artikelkontering "varor 25% moms". När jag säljer en artikel till sverige hamnar konteringen på konto 3051 - Försäljn varor 25% sv. När jag säljer samma artikel till Danmark hamnar konteringen på konto 3057 - Treparts försäljn varor till EG 25%, när jag säljer samma artikel till Finland hamnar kontering på konto 3056 - Försäljn varor till EG 25% momspliktig. Varför det blir olika konton är ett mysterium för mig.

 

När jag går in på inställningar artikelkontering ser det ut så här:

Skärmavbild 2021-10-13 kl. 15.53.35.png

 

Jag förstår inte vad jag skall göra där som skulle kunna ändra något. Jag kan inte redigera de som redan finns. Menar du att jag skall skapa en ny artikelkontering och tilldela den till alla artiklar?

Vad händer då med försäljning till Danmark om jag väljer att inte ha konto på EU 3e part? Det står att man inte kan välja de man inte satt konto på, men jag har aldrig kunnat välja konto. Det sker automatiskt utan min kontroll, artikelkontering är inte speciellt väldokumenterat.

Hur kan jag i så fall välja att automatiskt koppla alla nya artiklar till denna kontering? Mina artiklar och ordrar skickas från ett externt system och artiklarna hamnar i eEkonomi vartefter det kommer in ordrar på dem.

Har du tittat på "kundkortet" på den danska kunden så det inte är något som är fel där

Kan inte se något som kan påverka där.

 

Skärmavbild 2021-10-14 kl. 15.41.20.png

Så här ser mina faktureringsinställningar ut (ser inga fel här):

Skärmavbild 2021-10-14 kl. 16.31.37.png

 

Det enda jag kan tänka mig som ställer till det är att vi inte använder OSS utan tar svensk moms på allt. När vi sedan tar betalt i danska kronor eller euro så klarar inte eekonomi av att göra på rätt sätt. Det som är frustrerande är att jag inte kan påverka någonting, inte ändra så att det blir rätt. Ser ut som att detta är en bugg i eekonomi.

 

Skulle det vara bokföringsmässigt korrekt att göra en korrigeringsverifikation så att beloppen på de felaktiga kontona flyttas över till rätt konto?

 

 

det är ju kunden som styr försäljningkontot för "export", så varför hamnar den danska försäljningen som 3:dje part, har ju inte ens VAT nummer? (får Visma svara på)

 

Hej igen Martin61!

 

I och med att du jobbar med ett externt system så skulle vi vilja titta på det här ärendet tillsammans med dig för att kunna utröna vad som blir fel. Jag föreslår därför att du tar kontakt med mina duktiga kollegor på supporten som har möjlighet att koppla upp sig och kika på det tillsammans med dig i realtid.

 

Lycka till och återkom gärna i tråden igen så vi vet att det ordnade upp sig för dig!

/Tinne

 

Jag ska prata med supporten senare idag. Jag har däremot grävt lite i Vismas API-dokumentation. Verkar som att EuThirdParty kan sättas i ordrar. Detta överförs sedan till fakturor. Så det troliga är att det härstammar från mitt externa system och tar sig in i Visma via ordrar.

Däremot tror jag det är Visma som sätter EU-kontot för den finska försäljningen. Ska gräva vidare själv också.

Det visar sig mycket riktigt så att när jag skapar en order manuellt i Visma så kan jag överhuvudtaget inte sätta eu-tredje-part och när jag då går via fakturera och matcha betalning så hamnar försäljningen på 

3056 - Försäljn varor till EG 25% momspliktig"

vilket tydligen är helt korrekt. Jag har fått korrigera fakturor och ordrar från Danmark för att fixa det som är fel i bokföringen.

Således berodde mitt problem på att mitt externa system satte eu-tredje-part av någon anledningen på ordern från Danmark. Skall meddela supporten där för att få dem att fixa det.

 

Tack alla som engagerade sig och hjälpte till. Jag har lärt mig en hel del mer än jag kunde innan.

 

Mvh

Martin Wendel

Hej Martin61!

 

Tack för din återkoppling, jag har tänkt på dig och undrat hur det har gått!

Skönt att höra att ni hittade orsaken till problemet.

 

Önskar dig en fortsatt fin måndag!

/Tinne