Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
martin61
NY MEDLEM

Kan inte ändra felaktigt konto vid försäljning till privatperson i Danmark.

(uppdaterad av martin61 ‎2021-10-10 08:25 )

Har eekonomi med bankkoppling. Vid momsdeklarationen  klagar eekonomi på 3 verifikationer (försäljning via CDON till privatperson i Danmark) som automatiskt bokförts på konto 3057. Samma typ av försäljning till Finland bokförs korrekt på konto 3056.

Verifikationerna går inte att ändra på (enbart momskod går att ändra). Jag kan ta bort matchningen och göra om den men inte styra mot vilket konto eekonomi bokför, så det blir samma fel igen.

1. Hur skall jag korrigera dessa 3 verifiationer för att kunna göra momsdeklaration utan klagomål? 

2. Hur skall jag korrigera eekonomi så att den bokför mot rätt konto rätt nästa gång?

Mvh

Martin Wendel

14 SVAR 14
Pacsac
CHAMPION

det är ju kunden som styr försäljningkontot för "export", så varför hamnar den danska försäljningen som 3:dje part, har ju inte ens VAT nummer? (får Visma svara på)

Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej igen Martin61!

I och med att du jobbar med ett externt system så skulle vi vilja titta på det här ärendet tillsammans med dig för att kunna utröna vad som blir fel. Jag föreslår därför att du tar kontakt med mina duktiga kollegor på supporten som har möjlighet att koppla upp sig och kika på det tillsammans med dig i realtid.

Lycka till och återkom gärna i tråden igen så vi vet att det ordnade upp sig för dig!

/Tinne

martin61
NY MEDLEM

Jag ska prata med supporten senare idag. Jag har däremot grävt lite i Vismas API-dokumentation. Verkar som att EuThirdParty kan sättas i ordrar. Detta överförs sedan till fakturor. Så det troliga är att det härstammar från mitt externa system och tar sig in i Visma via ordrar.

Däremot tror jag det är Visma som sätter EU-kontot för den finska försäljningen. Ska gräva vidare själv också.

Visa lösning i originalinlägg

martin61
NY MEDLEM

Det visar sig mycket riktigt så att när jag skapar en order manuellt i Visma så kan jag överhuvudtaget inte sätta eu-tredje-part och när jag då går via fakturera och matcha betalning så hamnar försäljningen på 

3056 - Försäljn varor till EG 25% momspliktig"

vilket tydligen är helt korrekt. Jag har fått korrigera fakturor och ordrar från Danmark för att fixa det som är fel i bokföringen.

Således berodde mitt problem på att mitt externa system satte eu-tredje-part av någon anledningen på ordern från Danmark. Skall meddela supporten där för att få dem att fixa det.

Tack alla som engagerade sig och hjälpte till. Jag har lärt mig en hel del mer än jag kunde innan.

Mvh

Martin Wendel

Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Martin61!

Tack för din återkoppling, jag har tänkt på dig och undrat hur det har gått!

Skönt att höra att ni hittade orsaken till problemet.

Önskar dig en fortsatt fin måndag!

/Tinne