2017-09-11
18:54
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2017-09-11
18:54
Kan inte skapa en korrigeringsverifikation - eEkonomi
Hej!
Jag registrerade en kundbetalning felaktigt, men när jag ska skapa en korrigeringsverifikation så finns inte det valet, bara valet "Korrigera momskod" (se bild).

På andra verifikationer finns valet. Tex leverantörsfakturor.

Hur ska jag göra för att korrigera inbetalningen?
Jag registrerade en kundbetalning felaktigt, men när jag ska skapa en korrigeringsverifikation så finns inte det valet, bara valet "Korrigera momskod" (se bild).

På andra verifikationer finns valet. Tex leverantörsfakturor.

Hur ska jag göra för att korrigera inbetalningen?
Svara
3 SVAR 3
2017-09-12
10:17
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2017-09-12
10:17
Hej,
När man har skapat en felaktig kundinbetalning är det bästa sättet att åtgärda detta under Kassa - och bankhändelser.
Välj först ditt konto pengarna har bokförts mot och leta därefter upp händelsen i listan under Periodens händelser.
Klicka sedan på raden med transaktionen så ser du knappen Ångra matchning ute till höger.
Nu kommer denna transaktionsraden få knappen Matcha längst ut i stället. Du har då möjligheten att matcha inbetalningen mot en annan händelse och ska den enbart raderas kan du klicka på krysset längst ut på raden och får då frågan, Vill du ta bort raden?
Gör du det så har du ångrat hela denna inbetalningen och fakturan får status obetald igen.
När man har skapat en felaktig kundinbetalning är det bästa sättet att åtgärda detta under Kassa - och bankhändelser.
Välj först ditt konto pengarna har bokförts mot och leta därefter upp händelsen i listan under Periodens händelser.
Klicka sedan på raden med transaktionen så ser du knappen Ångra matchning ute till höger.
Nu kommer denna transaktionsraden få knappen Matcha längst ut i stället. Du har då möjligheten att matcha inbetalningen mot en annan händelse och ska den enbart raderas kan du klicka på krysset längst ut på raden och får då frågan, Vill du ta bort raden?
Gör du det så har du ångrat hela denna inbetalningen och fakturan får status obetald igen.

Fd medlem
Inte tillämpbar
2018-11-04
20:09
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2018-11-04
20:09
Hej! Tack för denna hjälp. Jag hade registrerat händelsen mot kassakontot istället för företagskontot. Hur gör jag nu efter att jag gjort denna ändring, när jag vill registrera denna händelse korrekt och bokföra den mot det rätta kontot (företagskontot)? Jag kan fortfarande bara välja kassakontot som alternativ.
2018-11-12
08:40
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2018-11-12
08:40
Hej Andreas,
Jag förstår det som att du inte kan välja ditt företagskonto under Försäljning - Kundfakturor?
När man har en aktiv bankkoppling som du har så ska man varje gång det är en in/utbetalning från detta kontot hantera det via Kassa och bankhändelser. Kopplingen innebär att in- och utbetalningar som registrerats på kontot automatiskt förs över till Visma eEkonomi Smart så du kan matcha och bokföra dina händelser korrekt, du kan se mer information om hur du gör i vår skrivna hjälp Kom igång med Kassa- och bankhändelser.
Återkom gärna om frågor uppstår eller om jag missförstått.
Ha en fin dag!
/My