Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kan inte spara framtida datum i "kassa och bankhändelser"

Hej!

Ibland när man på en helg som idag 2:a januari lägger in bankhändelser genom att kopiera & klistra in så står det på banken morgondagens datum 2022-01-03 t.ex. vilket jag får klistra in och spara under "bankhändelser". 

När jag däremot försöker redigera då det är utlandsbetalning och trycker "spara" så säger systemet att jag inte får spara framtida datum. Högerklickar jag och editerar HTML-koden (tar bort disabled-attributet på datumet) så kommer kalenderväljaren upp och jag kan välja 2/1 och spara. När jag sparar så sparar ni dock ändå den 3:e.

När jag accepterar raden, så bokförs idag 2/1 ett inlägg i huvudboken med nr A2 som har morgondagens datum vilket ni försökte spärra på vissa ställen.

 

Samma sak gäller utan att jag redigerar pga. utlandsbetalning. Dvs klistra in morgondagens datum, matcha t.ex. leverantörsbetalning, spara så går det igenom utan protest av systemet.

 

Så det känns som ni behöver lägga in mer validering, eller lätta på valideringen så att jag som kund kan editera och välja utlandsbetalning utan att systemet kräver att jag väntar tills imorgon. 

 

Får man ens bokföra in i framtiden? 

5 SVAR 5
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej experience!


När du kopierar och klistrar in händelser från banken så är det händelser som har registrerats på din bank och inte skapats manuellt, vilket är anledningen till att programmet kan välja ett datum längre fram i tiden. Om du senare väljer att redigera bankhändelsen i Kassa- och Bankhändelser så kommer programmet att tolka detta som en manuell händelse. Orsaken till att du då inte kan ändra datum till framåt i tiden är för att det inte är en faktisk bankhändelse som registrerats på din bank som en kommande transaktion. Det går då inte att helt säkert säga att det kommer att göras en utbetalning, då det kan uppstå scenarion där betalningen inte utförs, exempelvis om det uppstår teknikstrul.

 

Det går inte att bokföra händelser som inte har skett, programmet inte kan känna av om det gjorts en transaktion eller inte om du inte har en direktkoppling från din bank till Visma eEkonomi, vilket gör att den begränsningen finns.

 

Jag hoppas att detta hjälper dig i din fråga!

/Tinne

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Tinne!

 

Jag skulle vilja påstå att du har fel i påstående att det inte är en faktiskt bankhändelse. 

Många banker sätter "datumet" som syns på transaktionsraderna till vardagar, så om du den 2:e januari en söndag fått in en ny transaktionsrad på internetbanken som är dragen och inte preliminär (t.ex. kortbetalning) så står det alltså 2022-01-03 som datum. Jag har kollat med banken och de har dragit pengarna men den "bokförs" på en vardag i deras system därav står det 3/1 där. 


Jag rapporterar detta som ett scenario där det blir "limbo" i ert system, bara ett tips i all välmening! Jag är IT-expert så jag löser bekymren själv mer ifall ert IT-team vill kika på scenariot för att undvika att någon som inte är IT-expert fastnar i limbon.

Hej experience!

 

Då vi har några olika aktiva trådar har jag svarat i tråden “Varningsruta när man navigerar ut från en gammal bokförd lev.faktura” då det svaret gäller alla frågor du skrivit in här till oss. Så kika gärna i den tråden för att se hur vi föreslår att vi går vidare i dessa frågorna.

Jan_Värmon
UTFORSKARE

Kan inte se vitsen med att hindra bokföring av Kassa- och bankhändelser med ett datum i framtiden. Har precis gjort en utläggsredovisning som skall betalas den 27/12 och det vore skönt att kunna göra klart allt på en gång. Nu måste jag vänta och göra det vid ett senare tillfälle. Vad ligger bakom den här regeln? 

Hej @Jan_Värmon 

 

Tack för att du kontaktar oss. 

 

I programmet finns vissa funktioner som möjliggör bokföring framåt i tiden, såsom manuella verifikationer. Dock är det inte möjligt att skapa bankhändelser för framtiden. Detta beror på att bokföringen bör utföras kontinuerligt efter att en affärshändelse har inträffat, för att kunna redovisa vad som har hänt i företaget och inte vad som kommer att hända. Det som finns under Kassa- och bankhändelser ska alltså spegla kontoutdraget på banken.
 

Ha en fin dag.

/Tinna