Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Benny_
MEDLEM

Kan jag göra bokslutet själv eller ska jag ta hjälp?

Vi har bokslut den 31/3 för första gången.

Jag har aldrig gjort något sådant nu funderar jag på att lämna det till någon som är proffs på det.
Men jag undrar är det något man kan/ska  klara själv för första gången?

Jag har själv bokfört alla verifikationer och det har gått bra jag har fått bra hjälp här på forumet

Jag är lite orolig att missa några fördelar om jag gör bokslutet själv och jag har faktiskt inte en aning hur man gör ett bokslut.

Så jag undrar om jag själv försöka göra bokslutet eller ska man utan att tveka lämna av bokslutet och hur hittar man då någon som gör bokslut i visma?

Vi är 2 ägare i vårt AB och vi jobbar själva i bolaget
vi har ca 700 verifikationer
Jag har visma eekonomi smart och visma eekonomi deklaration/årsredovisning och lönemodulen

18 SVAR 18
Fd medlem
Inte tillämpbar

Försök på egen hand, steg för steg och fortsätt fråga här så ska du se att det löser dig. Vi förklarar så gott vi kan. Bokslut är regelstyrt och inget hokus pokus. 🙂
Lycka till
Mikael
Benny_
MEDLEM

Tack Mikael du är alltid snabb, hjälpsam och kunnig

En sak jag undrar vilken datum ska jag börja och göra mitt bokslut och när ska det vara avslutat?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokslutet skall vara upprättat per bokslutsdagen i räkenskaperna t ex 2018-12-31 om ert räkenskapsår slutar då, ni har nog redan angett ert räkenskapsår i er löpande bokföring.
Bokslutet - i form av en årsredovisning - skall skickas till bolagsverket för registrering inom 7 månader från bokslutsdagen , i mitt exempel senast 2019-07-31.

Mikael

Vår bokslutsdag är 2019-03-31 menas det att bokföringen skall vara klar samma dag?
Ja vi har angett det i bokföringen
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ursäkta mig,det skrev du ju;)
Då är det bara att bokföra löpande fram till 31/3 och sedan ska då det färdiga bokslutet vara hos Bolagsverket senast den 31/10 och bolagets inkomstdeklaration vara hos skatteverket senast samtidigt om ni deklarerar elektroniskt

Mikael

Ett exempel
Jag gör klart mitt bokslut till den 15/4 sen skickar jag in det färdiga bokslutet till Bolagsverket senast den 31/10
Är det ok?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det är ok

Bra då har jag koll på det
Tack för att du tog dig tid att förklara för mig
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har ni någon vald revisor i bolaget?

Mikael

Nej vi har ingen revisor det kravet är väl borttaget?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja
Det är frivilligt för mindre bolag
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för de fina orden:)

Hejsan. Vill bara tillägga att även om bokslutet skall vara inne senast inom 7 månader från bokslutsdagen så skall stämman vara inom 6 månader. I ditt fall med bokslut 31/3 så kan ju årsredovisningen sammanställas när bokföringen är avstämd, skatten beräknad och resultatet balanserat. Årsredovisningen undertecknas, i ditt fall på typ samma dag som du har bolagsstämma. och då skall du även ha ett fastställelseintyg på exemplaret som skickas till bolagsverket. I fastställelseintyget står bolagsstämmodatum och det får då i ditt fall inte vara senare än 31/9 och sedan skall kopian av årsredovisningen vara inne senast 31/10 precis som Mikael skrev. 
Personligen så tycker jag att du skall kolla med någon som kan bokslut. Bolagsverket kolla idag bara vissa formalia och bara för att dom godkänt årsredovisningen så innebär inte det att den är korrekt. Den kan rent teoretiskt innehålla ganska grova felaktigheter. Har nyligen sett en där skatten inte var beräknad och bokförd och resultatet inte balanserat. Godkänd av Bolagsverket men brott mot några lagar och regler... Lycka till!

Tack för ditt tillägg jag behöver alla tips jag kan få

Hej

Praktiska tips:

Jag brukar inte låsa bokslutet (stänga böckerna) förrän jag har full kontroll på eventuella upplupna kostnader t ex leverantörsfakturor för el, bensin och annat som debiteras i efterskott. Med bokslut 31/12 brukar jag vänta tills 31/1 dvs låta det gå en månad.

Vid vinst i ett AB brukar jag också provräkna eventuellt utrymme för överavskrivningar vare sig det behövs eller inte. Det är alltid bra att skaffa sig kunskap i denna fråga.

MVH 
RoffaK

Tack det är bra tips
Fd medlem
Inte tillämpbar

Fortsätt och jobba på i god stil nu så ska du se att bi kan hjälpas åt i god tid om du vill
Mikael
jocke4u
UTFORSKARE

Nu ska jag inte kasta omkull din vilja att göra bokslut själv 🙂
Jag tog dock beslutet att lämna bort bokslutet (ensam anställd i eget AB). För ca 6.800 kr + moms så gör nån kunnig det och man får en granskning av bokförda verifikationer, protokoll för årsstämma, årsredovisning och deklaration.

Möjligtvis kan det vara så att jag ger mig på det i framtiden men jag anser nu att jag bättre fokuserar tankarna på det som ger pengar in i bolaget. Löpande bokföring skulle jag dock inte lämna bort.