Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nellie 123
MEDLEM

Kan man betala en kundfaktura från 2420

Hej vi hade fått inbetalning i förskott från kunden som vi hade lagt in i 2420 förskott från kund kontot kan man sedan betala av kundfakturan från 2420 kontot? vi använder eekonomi pro och har en aktiv bankkoppling. När man går in på själva kundfakturan så kan man på höger sida välja inbetala, sedan kan man välja konton 2420. Går det att göra inbetalningen på det sättet eller ska man gå in på de beloppen på kassa och bank och koppla till fakturan ? 

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om jag förstått det rätt så har ni redan bokfört inbetalningen ni fått i förskott mot konto 2420. Så det bör inte finnas någon kassa och bankhändelse kvar att matcha mot fakturan. Stämmer detta?

Så alternativet som du nämner att gå in under kundfakturor och registrera en betalning och där välja 2420 blir korrekt förutsatt att ni bokför enligt faktureringsmetoden.

För att kunna ge ett mer exakt svar skulle jag behöva veta vilken bokföringsmetod ni bokför enligt samt om påstående om kassa och bankhändelsen ovan stämmer.

Återkom med den informationen så kan jag svara mer detaljerat.

Ha det fint så länge
Joachim

Ja precis, vi har ingen kassa och bank händelse att matcha emot eftersom den summan kom och vi bokförde mot 2420 förskott från kund, vi bokför enligt faktureringsmetoden, ingen kontantmetod , vi har aktiv bankkoppling.

Hej

Ok toppen och tack för att du återkopplade med den informationen.

Du kan då göra som du själv skrev i den inledande frågan. Gå in under kundfakturor och välj att registera en inbetalning. Välj konto 2420 som motkonto så kommer allt bli korrekt i bokföringen.

Ha en fortsatt fin dag
Joachim