Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
CHAMPION

Karensavdragsberäkningen i lönemodulen i eEkonomi

AccountantfromHell_singland I tråden Nyheter eEkonomi 19/12:
En fråga från en skeptiker. Hur löser ni den nya karensavdragsberäkningen i lönemodulen i eEkonomi? Knappast något som vare sig lekmän eller proffs kan beräkna själv utan ett riktigt löneprogram krävs nog. Typ Lön600 som vi använder..... Tycker att det är lite synd om dom som använder lönemodulen och kanske tror att den löser allt.....
Vi använder lönemodulen i eEkonomi och tror definitivt inte att den löser allt. Jag tycker det är tydligt att den är väldigt enkel/manuell. Nåja, i alla fall tycker jag det numera. .-) Man har inget stöd för beräkningar utan får hantera det själv. Jag skulle gärna ha mer stöd men åt andra sidan så får vad man betala för... 🙂

På vilket sätt menar du att det skulle krävas ett "riktigt" löneprogram för att hantera karensvadraget? Det ser okomplicerat ut för mig, lite mer att hålla reda på eftersom man nu räknar timmar istället för dagar men ingen stor sak och betydligt mer rättvist. I ett litet företag med fåtal anställda så ser jag inte riktigt svårigheten. Eller är det jag som inte förstått problemet?  Kan du ge ett exempel på  vad som skulle kunna ställa till det? Blir ju orolig att jag har missförstått karensavdraget. 🙂
6 SVAR 6

Re: Karensavdragsberäkningen i lönemodulen i eEkonomi

Vi har kikat lite på det här med karensavdraget och liksom många andra så sätter vi vår tilltro till löneprogrammet. Problemet, som jag förstått det, är väl att man måste hålla reda på normal veckoarbetstid m.m och skall jag vara riktigt ärlig så har jag ännu inte sett någon info som fått mig att förstå riktigt hur man skall tänka. Visma har en info som heter "Karensavdrag 2019 - allt du behöver veta om de nya reglerna". Kanske är jag trög men den gav mig inget annat än ett förvirrat ansiktsuttryck. 
Rent generellt så kan jag väl säga att löner i mångt och mycket är svårare än bokföring, och då anser jag ändå att bokföring är det svåraste vi gör. Inte rent praktiskt kanske men de regler man måste kunna eller ha ett hum om är ofantligt många. Lönemodulen är väl i princip ett bra sätt att få ut ett lönebesked men ger inget stöd i andra frågor. Semesterberäkning, som är svårt när man kan det och har löneprogram, är ju utan stöd och jag tror att många sitter där hemma och gör fel för att man tror att man gör rätt. 
Tror nog inte att du missförstått karensavdraget, det kan ju vara så att jag inte förstått det alls, men visst är det en förbättring och absolut mer rättvist. Problemen för oss är väl att få våra kunder att ge oss rätt underlag i form av avtalad tid, arbetad tid och annat som helt plötsligt fyller ännu en funktion. 
Och inte ens Visma Lön 600 klarar ju av att lämna en korrekt semesterskuldlista utan lite handpåläggning trots att alla uppgifter finns där, vilket jag då trott  men fått info av dom hos oss som gör lön att fallet inte är... men man lär sig något varje dag. 
Så något egentligt svar har jag inte men kanske kan komma med ett vad det lider... 
God Jul på dig och fortsätt kampen med bra svar här i forumet... Vi är väl några som borde få julbonus av Visma....;-)... spar ju en del av deras supportbonus och vi kan ju ibland mer än supporten... jo... Gott Nytt år också såklart.
Highlighted
CHAMPION

"förvirrat ansiktsutryck" 😄 😄

Håller med dig om allt. 

Vi är ju ett litet företag med bara ägare (tillika ledning tillika styrelse) som anställda så vi har numera helt enkelt tagit skippat semsterlöner (på inrådan av vår dåvarande redovisningsbyrå) och tar ut vanlig lön året om. Det ger extremt mycket lättare lönehantering. Går inte riktigt göra så med "vanliga" anställda.

Håller definitivt om att lönerna är det krångligaste att hålla med om just för att det är så många regler kring det hela och för att det blir fort stökigt om det blir fel och man skall korrigera i efterhand.
CONTENT PRODUCER

Hej!Vilken härlig tråd, jag följer med spänning!

I programhjälpen i Visma Lön kommer vi ha flera olika beräkningsexempel som förklarar hur programmet gör. Beräkningarna kommer i största möjliga mån göras automatiskt direkt när snabbvalet Sjuk används. I dagarna släpps förhoppningsvis version 2019.0 och då kommer också hjälpavsnitten uppdateras.
I eEkonomi Lönebesked görs all beräkning manuellt och där drömmer jag om en räknesnurra där du registrerar informationen och snurran hjälper dig med beräkningen. Självklart har vi även där möjlighet att lägga in standardformler och exempel direkt i hjälpavsnitten, vi har inte sett någon efterfrågan på det tidigare men jag tar det såklart vidare direkt.Mina spontana idéer är då både beräkningar gällande karensavdrag, sjuklön, sjukavdrag och semesterberäkningar.
God jul till er båda, och håll utkik i brevlådan de kommande dagarna 😉 Vi ser och uppskattar allt ni gör! ❤️
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
CHAMPION

Och God Jul samt Gott Nytt år tillbaka! (glömde det)
CHAMPION

Det där med en räknesnurra låter väldigt bra! 

Hmmm.. kan väl ändå tycka att med tanke på hur komplext ett löneprogram är så bör en räknesnurra bli rätt svår att få till. Dessutom så är en av dom viktigaste sakerna i löneprogram att man har ackumulatorer som håller reda på alla uppgifter under kalenderåret, semester, arbetad tid, Fora-underlag och allt annat mysigt som vi håller på med.
Ett av problemen, som blir väldigt uppenbara när man följer forumen, är att många tror att det här är lätt och att programmen löser det åt dom. Visst finns det support men då måste man ju veta att man måste fråga om just det man håller på med och hur skall man kunna veta det... Har jobbat i 30 år som redovisningskonsult nästa år och lär mig fortfarande saker nästan varje dag. En del nya och en del som ändrats. Ett annat problem är att det finns väldigt många som "vet" hur man gör och vad som är rätt. Är med i en facebookgrupp som heter typ Eget företag, råd tips och samarbeten eller något sånt. Där hade jag en lång diskussion gällande julgåva där den som påstod sig ha rätt fick tack av frågeställaren trots att jag hade med info både från Skatteverket och KPMG. Men det är klart, mitt svar var ju inte så kul, bara rätt.... 

Våra lönefrågor är ju lite annorlunda, kollade och vi kör lön åt drygt 100 företag så vi har ju lite att bita i liksom....