Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

jb98__
UTFORSKARE

Kassakonto vs företagskonto felaktigt - eEkonomi

En kund har betalat en faktura som automatiskt via bankkoppling har bokförts på kassakontot 1910 i programmet.
Samma summa finns redan medräknat i företagskontot som redovisas med konto 1930.
Har försökt korrigera summan genom en manuell verifikation.
1930 debit
1910 kredit
Men då blir det ju naturligtvis helt fel. Då blir det ju dubbelt på 1930.
Hur ska jag göra för att ta bort summan från 1910 utan att 1930 påverkas? 

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 24-09-17

11 SVAR 11
felestedt
MEDLEM

Har aldrig hört talas om att man har en bankkoppling på kassakontot (är förvisso inte proffs på bokföring). Det är ju till för kontanta transaktioner (t.ex. ett kassaregister där betalningen inte skedde med kort eller på annat sätt sattes in på banken direkt.
Hur  och varför fick du till den kopplingen?

https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/vad-ar-ett-kassakonto
jb98__
UTFORSKARE


Nej det är mycket märkligt. Har kollat inställningar företag. Där finns mycket riktigt bara en bankkoppling till konto 1930.
 När jag tittar på kontoanalysen så ser det ut som om att inbetalningen bokförts med två olika verifikationer. Ett till 1910 och ett till 1930.
Fortsatt felsökning pågår.
 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej jb98!

Jag tycker att det låter märkligt att ni fått in en automatisk banktransaktion mot 1910. Vi kommer därför att ta kontakt med er via telefon för att kunna felsöka vidare 🙂

Ha en fin dag!

/Lovisa
jb98__
UTFORSKARE


Hej.
Har nu vänt på verifikationen med det inblandade kontot 1910. Nu stämmer allt med verkligheten.
Men jag vet fortfarande inte hur två fakturor bokades med konto 1910. Finns det någon inställning i programmet för fakturering som automatiskt skapar en verifikation som kan vara kopplad till 1910???
Cecilia Towner
APPLICATION SPECIALIST

Hej jb98,

Först och främst, va bra att det ser rätt ut för dig nu med din bokföring.
Det enda sättet i eEkonomi som gör att en faktura bokas mot konto 1910 är ifall man av misstag har haft betalningsvillkoret på kunden inställt på kontant.
Då menar jag under Försäljning - Kunder - Redigera din kund - ute till höger har du Betalning - Betalningsvillkor - Kontant.
Då skapas det en kontantfaktura som bokförs direkt vis utskrift eller skapande av pdf en verifikation mot konto 1910.
Alternativt så kan man även ha råkat ändra betalningsvillkor endast på den specifika fakturan till kunden och inte direkt inne på kundens inställningar så att det blir en engångshändelse.

Skulle du upptäcka att det sker igen så återkom så fort som möjligt till vår support så vi kan kika vidare på det.

Ha en fin dag och en skön sommar!
/Cecilia

Hos oss vill programmet bokföra en betald faktura genom 1:a hands val av kassakonto. Vi har ingen automatkoppling från banken utan hanterar allt manuellt. När jag plockar upp en faktura och ska markera den som betald sätts konto direkt som Kassakonto. Jag måste uppmärksamma det, därefter ändra till Annat konto och därefter välja Transaktionskonto. Vi hanterar överhuvudtaget inga kontanter i vår förening och tycker därför att det är lite synd att det konto vare sig kan tas bort eller inaktiveras

Hej @HansLindblom 

 

Tack för din fråga!

 

Jag förstår din situation och det verkar som att det handlar om en inställningsfråga. Du kan prova att lösa detta genom att gå in under Inställningar - Kassa- och bankkonton. 

Klicka på ditt företagskonto och välj "avbryt aktivering". Det kan vara så att någon av misstag har klickat på aktivera bankkoppling, även om ni inte använder det i er förening.


Om detta inte löser problemet är du alltid välkommen att kontakta vår kunniga support så hjälper vi dig gärna. 

 

/Tinna

Daniel_H
MEDLEM

Jag har faktiskt fått samman problem men en inskannad faktura som landade på kassakontot av någon oförklarlig anledning

 

Hej @Daniel_H 

 

Tack för att du skriver till oss och välkommen som ny forummedlem. Vi vill gärna kika på hur det ser ut i ditt program så därför behöver du kontakta supporten för vidare felsökning. 

 

Välkommen att kontakta supporten

/Tinna

Daniel_H
MEDLEM

Visade sig vara så att under interimsperioden för bankintegrationen så låstes företagskontot. 

Tack för återkopplingen. Då tolkar jag det som om det har löst sig för dig. Annars är du välkommen att skriva till oss igen. 

 

Ha en fin eftermiddag

/Tinna