- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Kassakonto vs företagskonto felaktigt - eEkonomi
En kund har betalat en faktura som automatiskt via bankkoppling har bokförts på kassakontot 1910 i programmet.
Samma summa finns redan medräknat i företagskontot som redovisas med konto 1930.
Har försökt korrigera summan genom en manuell verifikation.
1930 debit
1910 kredit
Men då blir det ju naturligtvis helt fel. Då blir det ju dubbelt på 1930.
Hur ska jag göra för att ta bort summan från 1910 utan att 1930 påverkas?
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 24-09-17
Löst! Gå till lösning.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hur och varför fick du till den kopplingen?
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/vad-ar-ett-kassakonto
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Nej det är mycket märkligt. Har kollat inställningar företag. Där finns mycket riktigt bara en bankkoppling till konto 1930.
När jag tittar på kontoanalysen så ser det ut som om att inbetalningen bokförts med två olika verifikationer. Ett till 1910 och ett till 1930.
Fortsatt felsökning pågår.

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Jag tycker att det låter märkligt att ni fått in en automatisk banktransaktion mot 1910. Vi kommer därför att ta kontakt med er via telefon för att kunna felsöka vidare 🙂
Ha en fin dag!
/Lovisa
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej.
Har nu vänt på verifikationen med det inblandade kontot 1910. Nu stämmer allt med verkligheten.
Men jag vet fortfarande inte hur två fakturor bokades med konto 1910. Finns det någon inställning i programmet för fakturering som automatiskt skapar en verifikation som kan vara kopplad till 1910???
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Först och främst, va bra att det ser rätt ut för dig nu med din bokföring.
Det enda sättet i eEkonomi som gör att en faktura bokas mot konto 1910 är ifall man av misstag har haft betalningsvillkoret på kunden inställt på kontant.
Då menar jag under Försäljning - Kunder - Redigera din kund - ute till höger har du Betalning - Betalningsvillkor - Kontant.
Då skapas det en kontantfaktura som bokförs direkt vis utskrift eller skapande av pdf en verifikation mot konto 1910.
Alternativt så kan man även ha råkat ändra betalningsvillkor endast på den specifika fakturan till kunden och inte direkt inne på kundens inställningar så att det blir en engångshändelse.
Skulle du upptäcka att det sker igen så återkom så fort som möjligt till vår support så vi kan kika vidare på det.
Ha en fin dag och en skön sommar!
/Cecilia
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hos oss vill programmet bokföra en betald faktura genom 1:a hands val av kassakonto. Vi har ingen automatkoppling från banken utan hanterar allt manuellt. När jag plockar upp en faktura och ska markera den som betald sätts konto direkt som Kassakonto. Jag måste uppmärksamma det, därefter ändra till Annat konto och därefter välja Transaktionskonto. Vi hanterar överhuvudtaget inga kontanter i vår förening och tycker därför att det är lite synd att det konto vare sig kan tas bort eller inaktiveras
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej @HansLindblom
Tack för din fråga!
Jag förstår din situation och det verkar som att det handlar om en inställningsfråga. Du kan prova att lösa detta genom att gå in under Inställningar - Kassa- och bankkonton.
Klicka på ditt företagskonto och välj "avbryt aktivering". Det kan vara så att någon av misstag har klickat på aktivera bankkoppling, även om ni inte använder det i er förening.
Om detta inte löser problemet är du alltid välkommen att kontakta vår kunniga support så hjälper vi dig gärna.
/Tinna
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Jag har faktiskt fått samman problem men en inskannad faktura som landade på kassakontot av någon oförklarlig anledning
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej @Daniel_H
Tack för att du skriver till oss och välkommen som ny forummedlem. Vi vill gärna kika på hur det ser ut i ditt program så därför behöver du kontakta supporten för vidare felsökning.
Välkommen att kontakta supporten
/Tinna
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Visade sig vara så att under interimsperioden för bankintegrationen så låstes företagskontot.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Tack för återkopplingen. Då tolkar jag det som om det har löst sig för dig. Annars är du välkommen att skriva till oss igen.
Ha en fin eftermiddag
/Tinna
