Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pelpet
UTFORSKARE

Komma igång att ta ut milersättningar, traktamente, förmånsbeskattning och lön

Nu har min mitt Aktiebolag kommit så långt att jag snart är redo att börja betala ut lön till mig själv. Frågan är hur jag gör det här smartast?

 

Det jag behöver betala ut är följande:

- Milersättning för arbetsresa med egen bil. 
- Skattefritt traktamente för arbetsresa

- Förmånsbeskattning för medföljande på arbetsresa, hotellövernattning (25% förmånbeskattning)
- (snart) en första lön till mig själv.

Jag är fortfarande nybörjare och ny företagare och håller på att lära mig hur ekonomin ska skötas, så det här får bli praktiska och enkla steg. Som jag fattar det så kan jag göra en utbetalning direkt från företagskontot i banken till mitt privata konto och sedan bokföra detta på kont0 7331 Skattefria bilersättningar och lägga med ett bildunderlag med en skriven reseräkning. Samma sak med traktamenten fast jag använder konto 7321 skattefria traktamenten. Eller kan jag göra det här enklare om jag skaffar tillägget Visma Lönebesked? 

Hur registrerar man förmånsbeskattning på ett bra sätt?

Och hur får jag till lönehanteringen till mig själv snyggt och smidigt? Har inte börjat ta ut lön ännu men när jag gör det så vill jag fokusera på företaget och inte administrationen.

1 SVAR 1
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Pelpet!

 

Jag ska försöka hjälpa dig en bit på vägen och besvara dina frågor så gott jag kan.

 

1. Milersättning för arbetsresa med egen bil. 
För att hantera detta på bästa sätt så tror jag att Visma Lön Direkt kan vara ett bra alternativ för dig. Visma Lön Direkt går att köpa inuti Visma eEkonomi.

Hur du registrerar detta kan du läsa om i den här tråden där min kollega Tinna beskriver hur du lägger in milersättning.


2. Skattefritt traktamente för arbetsresa
Skattefria traktamenten bokför du på konto 7321. Vill du läsa om hur du hanterar andra typer av traktamenten så har vi ett användartips på detta som heter Bokföra traktamente.

 

3. Förmånsbeskattning för medföljande på arbetsresa, hotellövernattning (25% förmånbeskattning)
Här behöver du kontrollera med Skatteverket om hur detta ska hanteras. Vill du sedan ha hjälp med konton eller lönearter så kan vi visa dig hur du lägger upp detta i ditt program.

 

4. Lön till dig själv
Även här har vi ett riktigt bra användartips som visar steg för steg hur du betalar ut lön till en anställd. 🙂


Jag hoppas att detta kan hjälpa dig med din frågeställning. Du är självklart alltid välkommen att återkomma till oss i forumet eller kontakta mina kollegor på supporten.

 

Önskar dig en fortsatt fin måndagseftermiddag!

/Tinne