Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Magnus
MEDLEM

Konstigt med artikelkontering på företag med utländsk adress?

Skulle skapa en faktura till ett bolag som har fakturaadress i Finland och använde de artiklar jag alltid använder. Och pang så får jag upp "Det finns inget matchande försäljningskonto på den artikelkontering som tillhör denna artikeln." när jag skall spara. Efter en massa testande inser jag att bara för att fakturaadressen är i Finland så går programmet på "Momspliktig EU" istället för "Momspliktig". Jag satte samma konto som jag har under Momspliktig. Hoppas det inte blir några problem med detta?

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Momsen ska i vissa fall hanteras annorlunda vid export till Finland kolla på skatteverkets hemsida med ”omvänd skattskyldighet” i sökfältet

Mikael
Magnus
MEDLEM

Jo men ingen export har skett. De råkar bara ha sin fakturainläsning i Finland.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Bortse då från mitt svar.
Då är det en progtamteknisk fråga och då får någon annan ta vid 🙂

Mikael
Pacsac
CHAMPION


Tidigare kunde man fixa detta med ett kryss i en ruta på "kundkortet/kundregistret" Fakturera med moms
MEN nu finner jag inte detta
Magnus
MEDLEM

Hittar inget där heller. Vore ju najs med en liten bockruta om de skall räknas som svenska även fast adressen är utomlands.

https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/faktura-till-norge-men-leverans-i-sverige?topic-reply-l...

Där skriver Cecilia (från Visma):
Cecilia Towner, Moderator 
 Däremot är det så att du kan redigera kunden och välja att skapa faktura med moms även till utlandskunder.
Gå in under Försäljning - Kunder  - leta fram vald kund - välj Redigera  - kolla längst ned på vänster sida så bockar du i rutan Faktura med moms även om kunden är utländsk.
Nu kan du generera en faktura med landsinställningen Norge och få faktura med moms.