Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kontantmetoden Betalat inköp med privata pengar i ett aktiebolag

Jag har ett AB där jag köper och betalar privat och sedan bokför kvittot eller fakturan och AB skuld till mig i efterhand.

om man använder fakturametoden finns en bra beskrivning med video i detta inlägg
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/betalat-inkop-med-privata-pengar-i-ett-aktiebolag-eekon...

jag hade en hel del huvudbry varför det inte fungerade för mig efter att jag först lagt in leverantörsfakturan och sedan försökte göra som han gör i videon tid 3:35 dvs anger konto 2440 leverantörsskulder och sedan väljer faktura.  I mitt fall finns det inga fakturor att välja.

Jag har nu insett att programmet fungerar så att fakturan bokförs först när den är betald och eftersom den inte är bokförd på konto 2440 levskulder så finns det ingen faktura att plocka upp...

Jag har nu tänkt göra så att jag lägger in manuell verifikation på fakturabeloppet jag betalt privat med
kredit på konto 2893 - Skulder till närstående personer, kortfristig del
 och
debit på kassakontot 1910.


Jag skriver in i kommentar att det är privat utlägg som motsvaras av faktura och anger leverantöd och fakturanummer .

sedan går jag till fakturan och anger den betald ifrån kassakontot med samma datum som manuella verifikatet och skriver in referens till manuella verifikatets nummer plus text att faktura betald privat.

Verkar detta ok?


pengarna har ju aldrig varit på något kassakonto men det går ju tydligt se vad som är bokfört och varför.

finns det ett bättre sätt?


förslag på förenkling i programmet skulle vara att kunna betala en faktura med att välja konto 
2893 - Skulder till närstående personer, kortfristig del som det man betalar fakturan ifrån och att det då innebär att fakturan är betald privat.
(idag kan man välja affärskonto eller kassakonto)

8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej hej!

Det stämmer precis som du skriver att eftersom du har kontantmetoden så finns inte fakturan att välja där och det beror helt enkelt på att det inte är något bokfört på 2440. Det funkar absolut att göra så som du beskriver, så länge det är spårbart och som du skriver att det är tydligt med en referens till den manuella verifikationen.

Jag såg att du postat detta som en idé också - jättebra! Jag gör vår utvecklingsavdelning uppmärksam på det. Tack för din input!

Ha en fin dag!
/Annie
Erik P
MEDLEM

Hej
Kan jag helt enkelt göra så att jag hoppar över steget med att regga på 2893 och istället bara gör en utbetalning från företagskontot (1930) till mitt privata konto?
Reggar sedan att fakturan är betald från företagskontot.

Blir samma sak som att jag betalt till leverantören, men pengarna gick direkt till mig. (finns dock inget spår av detta på konto 2893).

OK?

mvh Erik
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok du menar att du gör en betalning i banken till ditt konto och i eekonomi så kopplar du den transaktionen till betalning av fakturan?

Tekniskt blir det ju rätt i systemet.

Osäker om t ex skatteverket anser det vara fel - då de inte kan se en tydlig spårbarhet i företagets bokföring att betalning skett till leverantören.
Men det är ju inte stor skillnad gentemot att du gör ett utlägg och får ersättning för utlägget.

Någon annan kanske kan svara på om det är ok ur tydlighet och spårbarhets syfte.

Det är ju inte lagligt att låna pengar av sitt aktiebolag och de kan vilja kolla om transaktionen döljer något.

jag gör numera så att jag bokar upp dessa direkt som utlägg på 2893 istället för att lägga upp dem som faktura för att slippa ett steg.

Sedan tar jag ut från 2893 mer sällan än jag betalar så det blir få transaktioner.

Detta ger dock att jag inte kan följa upp leverantörer på samma sätt.

Hej Erik P, 

Precis som Jan skriver så blir det korrekt rent tekniskt. Däremot så tycker jag du ska dubbelkolla detta med Skatteverket då det somsagt inte går att spåra på samma sätt och är inte lika tydligt.

Hoppas du har fått svar, återkom om det är otydligt annars. 

Ha en fin dag!
/My

Hej
Jag tog den "enkla vägen" och lägger in manuell verifikation istället mot 2893. (på samma sätt som filmen beskriver hantering av att lägga in kvitton från privata utlägg).

Synd dock att jag inte får med det i faktura/leverantörshanteringen. Tråkigt att inte Visma kan hantera detta.

/ Erik
lindsman
UTFORSKARE

Hur bokför jag när man har betalat en leverantörsfaktura genom kontantmetoden med egna pengar?

Du väljer den aktuella fakturan, klickar på Åtgärd/Betala och så väljer du att den är betald med egna pengar. Det går inte att göra denna bokning via Bankhändelser. 

Undrade om det är okej om jag gör så här. 
betalat faktura med egna pengar
Manuell verifikation
 
 
2021-03-03
6 988,00
Konto Momskod Debet Kredit
2893 - Skulder till närstående personer, kortfristig del  6 988,00
7621 - Sjuk- och hälsovård, avdragsgill 5 590,00 
2641 - Debiterad ingående moms48 (0%)1 397,50 
3740 - Öres- och kronutjämning 0,50 
Redigera
Åtgärder
Skapa pdf