Jag har ett AB där jag köper och betalar privat och sedan bokför kvittot eller fakturan och AB skuld till mig i efterhand.
om man använder fakturametoden finns en bra beskrivning med video i detta inlägg
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/betalat-inkop-med-privata-pengar-i-ett-aktiebolag-eekon...
jag hade en hel del huvudbry varför det inte fungerade för mig efter att jag först lagt in leverantörsfakturan och sedan försökte göra som han gör i videon tid 3:35 dvs anger konto 2440 leverantörsskulder och sedan väljer faktura. I mitt fall finns det inga fakturor att välja.
Jag har nu insett att programmet fungerar så att fakturan bokförs först när den är betald och eftersom den inte är bokförd på konto 2440 levskulder så finns det ingen faktura att plocka upp...
Jag har nu tänkt göra så att jag lägger in manuell verifikation på fakturabeloppet jag betalt privat med
kredit på konto 2893 - Skulder till närstående personer, kortfristig del
och
debit på kassakontot 1910.
Jag skriver in i kommentar att det är privat utlägg som motsvaras av faktura och anger leverantöd och fakturanummer .
sedan går jag till fakturan och anger den betald ifrån kassakontot med samma datum som manuella verifikatet och skriver in referens till manuella verifikatets nummer plus text att faktura betald privat.
Verkar detta ok?
pengarna har ju aldrig varit på något kassakonto men det går ju tydligt se vad som är bokfört och varför.
finns det ett bättre sätt?
förslag på förenkling i programmet skulle vara att kunna betala en faktura med att välja konto
2893 - Skulder till närstående personer, kortfristig del som det man betalar fakturan ifrån och att det då innebär att fakturan är betald privat.
(idag kan man välja affärskonto eller kassakonto)
Hur bokför jag när man har betalat en leverantörsfaktura genom kontantmetoden med egna pengar?
Du väljer den aktuella fakturan, klickar på Åtgärd/Betala och så väljer du att den är betald med egna pengar. Det går inte att göra denna bokning via Bankhändelser.
2893 - Skulder till närstående personer, kortfristig del | 6 988,00 | ||
7621 - Sjuk- och hälsovård, avdragsgill | 5 590,00 | ||
2641 - Debiterad ingående moms | 48 (0%) | 1 397,50 | |
3740 - Öres- och kronutjämning | 0,50 |
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.