Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Marcus44
MEDLEM

Kontera factoringavgiften vid försäljning av fakturor i eEkonomi

Hej, 

 

Undrar lite ang.  en faktura som jag har sålt till ett företag som köper mina fakturor, 

 

säg att jag har sålt en faktura för 25.000:- där jag har skapat fakturan i Eekonomi till min kund.

 

Finansbolaget tar en factoring avgift på säg 1000:- 

 

Jag har integrerat banken med Visma och ser i kassa och bank händelser när finans bolaget som köpt fakturan har betalat ut summan 24.000:- 

 

hur stämmer jag av den mot fakturan som ligger under fakturering mot min kund? 

får meddelandet att summan inte stämmer och så blir det en delbetalning där en ny faktura skapas av Visma på 1000:- som återstår av fakturan. 

 

 

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Du bokför den verkliga betalningen som delbetalning av din faktura och skapar sedan en ny bokföringshändelse, Egen kontering, där du bokför avgiften. Gissningsvis ingår det moms i den avgiften så du får kolla detta med factoringbolaget. Om det inte ingår moms bokför du hela avdraget som Factoringkostnad på konto 6064. 

Hej, ja jag bokför den verkliga betalningen som delbetalning men jag kan inte skapa en manuell bokföringshändelse då jag har en aktiv bankkoppling. 

 

Jag sitter helt fast här och vet inte hur jag skall få bort den summan som är kvar på delbetalningen. 

Hej Marcus,

 

För att kunna matcha kundfakturan, som låt säga är på 25 000 kr som slutbetald och samtidigt i samma händelse bokföra in avgiften som factoringbolaget tagit som vi kan säga är på 1 000 kr, så behöver då först klicka på Matcha händelsen under Kassa- och bankhändelser som är på låt säga 24 000 kr. Där väljer du Inbetalning från kundfaktura och hämtar upp kundfakturan om 25 000 kr. Här behöver du ändra beloppet i rutan "Betalt belopp" från 24 000 kr till 25 000 kr för att skapa en differens nere till höger.

 

Differensen som skapas nu är på dessa 1 000 kr som factoringbolaget tagit i avgift. För att bokföra den kan du nu klicka på "Ny bokföringshändelse" nere till höger och välja t ex Övrigt uttag - Egen kontering och här hämta ett passande konto att bokföra avgiften på.

 

När du bokför detta kommer det innebära att kundfakturan läggs som slutbetald och du har samtidigt bokfört en avgift som factoringbolaget tog ut. Det vill säga att i slutändan är det 24 000 kr som påverkat ditt 1930, eller det konto du har för ditt företagskonto."

 

Hoppas du får det att fungera nu och annars är du alltid välkommen att höra av dig antingen här i forumet eller till mina duktiga kollegor på supporten

/Tinna