Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Rasmus E
MEDLEM

Kontera faktura på ett speciellt konto

Jag har precis börjat använda eEkonomi i en förening efter att ha använt Visma Förening.

Jag har provat det här att skicka faktura, men när jag registrerar fakturan som betald hamnar den bara på konto 3044. Vi har alltid bokfört medlemmarnas medlemsavgifter på konto 3610. 
Hur får jag till det så att fakturorna på medlemsavgiften hamnar på 3610 i stället?

7 SVAR 7
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej RalleRådjur!

 

Jag tänker här att du kan skapa en ny artikelkontering för medlemsavgiften som du kopplar till konto 3610.

I vårt hjälpavsnitt Lägg till ny artikelkontering så visar vi hur du gör detta steg för steg, så kika gärna på det!

 

Återkom gärna om du har några fler funderingar.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne

Hej.

Tackar, var där och tittade, men var osäker.
Det går inte att välja det kontot annat än under "Redovisasej på momsrapporten". Är det där jag ska välja det?

Hej  

Först och främst vill jag be dig fundera på om du verkligen ska använda bokföringskonto 3610 eller om du kanske kan tänka dig att välja konto 3901 Medlemsavgifter istället. Tinne och jag tycker båda att det vore mer lämpligt men samtidigt så är valet självklart ditt. 

 

3901 är inget aktivt konto men du kan aktivera det under Arkiv - Inställningar - Kontoplan. Bocka i visa även inaktiva poster - Sök upp kontot - Redigera och kryssa i aktivt

Vill du kunna välja upp ditt konto i artikelkonteringen behöver du även ändrad momskoden till 42 (0%) på bokföringskontot så kommer du sedan att kunna välja 3610 eller 3901 under Försäljningskonton - Momsfri i artikelkonteringen.  

 

Hoppas du får det att fungera och annars är du alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet igen eller till våra kunniga kollegor på supporten

//Tinna

Hej.

Tack för svar.

Min fråga är då vad det är för praktisk skillnad på kontona? Jag har inte jättekoll på bokföring, det var min företrädare som använde detta konto.

Men det går ju absolut att byta, men tänker att det kanske är smartast att göra det vid årsskiftet då?

Men oavsett så är jag nyfiken vad det är för skillnad, om inte annat för att lära mig.

 

Rasmus.

Hej igen Rasmus!

Egentligen skulle du nog slå en signal till er redovisningsbyrå och höra vad de tycker om kontoval och vid vilken tidpunkt du ev. ska byta. I Visma eEkonomi är bokföringskonto 3610 Försäljning av material och används i regel om du säljer råmaterial, skrot, förbrukningsmaterial eller övrigt material, men som egentligen inte ingår i din verksamhets huvudsyssla. I och med att du bokför medlemsavgifter så reagerade jag lite på ditt kontoval och tipsade om 3901 Medlemsavgifter men detta måste du själv ta ställning till. Tycker att dina tankar på att byta vid årsskiftet låter klokt men hör med din redovisningskonsult så vet vi att allt blir rätt och riktigt. 

 

I Visma eEkonomi finns det en beskrivning av vad varje bokföringskonto innebär och när de är tänkta att användas. Kika gärna på det under Inställningar - Kontoplan. Kanske kan det underlätta för dig?

 

Önskar dig en fin dag och välkommen tillbaka till forumet. 

//Tinna

Rasmus E
MEDLEM

Hej. Tackar för svaren.

Jag har testat lite (fakturerat en i styrelsen lite i förväg för medlemsavgiften nästa år) verkar fungera.

Angående byta konto så skulle man ju kunna göra det nu, är väl bara att flytta allt i en verifikation från 3610 till 3901. Eller tänker jag fel?

Och ja, det känns som att jag skulle behöva se över vilka konton som vi använder.

Hej Rasmus!

Skönt att du får det att fungera och vad gäller ombokningen så gör du den mycket riktigt via en manuell verifikation. Något du kan tänka på är att skriva en hänvisande text till varför du gör ombokningen och vad det avser.

 

Bra jobbat! 

//Tinna