Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kontera inköp av programvara från bolag registrerat i UK

Jag har en fråga gällande hur jag ska tänka och kontera ett inköp av en programvara från bolag registrerat i England. Inköpet för licensen är på 180 Euro för en årslicens där jag kommer ange mitt VAT-nummer i samband med beställningen. Hur ska jag bokföra detta enligt kontantmetoden? Tänker då i huvudsak på hur jag ska tänka kring momsen, och om detta är ett exempel som går under "omvänd skattskyldighet".

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Förutsatt att du anger ditt VAT-nr som du sade så bokför du det mot 6540 IT-tjänster med beloppet i debet, 2645 Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet i debet och 2614 Utgående moms omvänd skattskyldighet, 25 % i kredit. Beloppet som hamnar på de två momskontona är alltså en fiktiv moms som du beräknar, för att kunna redovisa till skatteverket. De momskontona är de generella bokföringskontona man använder. Om du använder något av Vismas program så kan du återkomma om vilket, så kan jag förklara hur du hanterar det mer specifikt i det programmet.

 

Hoppas detta hjälper, ha en fin dag!

/ Josefine

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Josefine,

 

Tack för ditt fina svar på min fråga. 

 

Det är så att jag precis är under uppstart med min EF och håller på att planera för kontering av redan gjorda inköp av inventarier samt inköp som kommer göras i närtid där denna licens är ett av inköpen. Jag har just nu Visma eEkonomi som demo-miljö för att lära känna programmet. Kommer inom ca 1,5 vecka att införskaffa detta program. Du får hemskt gärna förklara exakt hur jag gör utifrån denna programvaras uppbyggnad. Läste i en annan tråd att de rekommenderade konto 4531 "Inköp av tjänster från ett land utanför EU. 25 % moms" (Debet) istället för ditt föreslagna 6540 (IT-Tjänster). Vad är det mest rätta?

 

Önskar dig också en riktigt fin dag!
// Christian

Hej Christian!

 

Ursäkta att du fick vänta lite på svar, var tvungen att kolla med de som hanterar Visma e-ekonomi frågor hur du bör göra!

 

I Visma eEkonomi rekommenderar vi att lägga upp fakturorna som vanliga leverantörsfakturor för att sedan bakdatera dem. 

 

Det gör du genom att först skapa upp leverantören i ditt eEkonomi. Det gör du under fliken Inköp Leverantörer och klickar sedan på den gröna knappen Ny leverantör.

 

När du har lagt upp leverantören och sparat kan du fortsätta att lägga upp dina leverantörsfakturor. Det gör du också under fliken Inköp Leverantörsfakturor - Skapa Ny och så lägger du in dina fakturor med det datumet du gjorde inköpen på. 

 

Ingen verifikation kommer att skapas förrän du lägger en betalning på fakturorna. När det är dags för betalning så öppnar du fakturan väljer Åtgärd Registrera betalning, väljer det konto du har gjort betalningen från och sätter rätt datum på betalningen.  När du gjort detta kommer en verifikation skapas automatiskt. 

 

Om du skulle ha gjort inköpen med dina privata pengar så rekommenderar vi att du läser tråden Betalt inköp med privata pengar i enskild firma då betalningsmetoden blir något annorlunda. 

Angående din fråga gällande att använda 4531 istället för 6540, så skulle jag rekommendera dig att använda 4531 istället nu när jag vet att du har Visma eEkonomi, då det kontot har rätt momskod redan kopplat 🙂 

 

Ha det fint!

/ Josefine