Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kontera om från 1920 till 1930?

Hej!

Såhär ligger det till:

När jag har bokfört betalda fakturor har det hamnat som 2440 och 1920 i bankhändelser. Enligt Visma var detta fel då jag inte använder mig av plusgiro alls. Jag blev hänvisad till att skapa upp ett nytt Bankkonto som jag döpte till Företagskonto och valde rätt Bokföringskonto (dvs 1930) och gjorde det till det primära kontot.

Nu ska jag enligt Visma supporten kontera om från 1920 till 1930. På 1920 har jag 4 bankhändelser men har ingen som helst aning om hur jag gör detta.

Supporten skrev såhär:

Redan skapade verifikat kommer inte att justeras utan de måste konteras om manuellt mot 1930 istället om man vill byta. Har du lagt in Kassa o Bankhändelser mot det som låg med Bokföringskontot 1920 så kommer du böehva skapa om dom mot 1930 för att det ska bli korrekt.

Kan någon förklara hur detta görs?

12 SVAR 12
Fd medlem
Inte tillämpbar

I ett manuellt bokfört verifikat konterar du

Debet 1920
Kredit  1930

med det belopp som du nu har kredit på konto 1920

Mikael

Hej!

 

Blir det inte tvärt om?

En faktura som jag har fakturerat har betalats in och hamnat på mitt konto 1920. Denna summa ska skickas till 1930. 

Borde det inte bli 1920 kredit och 1930 debet (eftersom jag skickar från 1920 till 1930)?

Vilket konto är felaktigt? Jo, det är 1920. Är det ett minussaldo på konto 1920, sätter du summan det diffar på i debet istället så kontot blir noll, kontot används ju inte och ska ju då vara noll och nu tar siffrorna ut varandra. 1930 hamnar då med automatik på rätt ställe.

 

Lycka till!

Mvh Lena

 

 

Tack för svar!

Jag tror jag förstår vad du menar. Men för mig så ligger konto 1920 på plus eftersom det bara kommit in pengar på det kontot. För att nolla så borde det vara Kredit tänker jag (och jag tolkar det som att trådskaparen hade samma fel som mig).

 

ex. skickad faktura på X kr som blivit inbetald på 1920 då det var som primärt konto. konto 1920 har därför kontosaldo +xkr.

 

 

EDIT: Okej nu när jag läser trådskaparens inlägg igen så står det "betalda" och inte "inbetalda". Så svaret blev kanske rätt för trådskaparen och helt enkelt tvärt om för mig nu när jag inte haft någon utgift än.

Just det, kommer det hela tiden in pengar på 1920 skall de bort därifrån och då gör man ett verifikat där 1920 är i kredit. 1930 ger sig med automatik, som sagt...

 

Mvh Lena

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag går alltså in på Bokföring - Verifikation - Ny Verifikation och sedan gör som du skrev ovan?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja 

M
Fd medlem
Inte tillämpbar

I ny verifikation vilket datum ska jag utgå ifrån?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Samma som den senaste händelsen på konto 1920
Fd medlem
Inte tillämpbar

Min Visma faktura ligger på 7,485:-

Då konterar jag såhär:

1920 D 7,485:-
1930 K 7,485:-

korrekt?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, Andreas! 

Ser att du redan har fått ett korrekt svar ifrån Mikael, din kontering ovan stämmer bra. Ändrar trådens status till besvarad.

Jag önskar dig en trevlig helg.

Vänligen
Amanda
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tusen tack!!!