Hej!
Jag har med privata pengar från mitt bankkonto köpt en helg danskurs i Köpenhamn för mig och några elever (0% moms).
Kontring:
7610: debet
2018: kredit
Samtidigt fick jag inbetalningar från mina elever till mitt affärskonto - 1930.
Bör dessa pengar registreras som utbildning (7610) eller försäljning inom Sverige med 6 % moms (3003) (mina elever är svenska)?
7610: kredit
alt: 3003: kredit
Och vad gäller i så fall för moms?
Skall dessa pengar registreras med 6 % moms på 2631 (som övriga kursintäkter för mina danskurser)?
3003: kredit
2631: kredit
1930: debet
Eller ska de registreras som att pengarna inkluderar moms (0%)?
3003: kredit
1930: debet
Tack på förhand!
Hejsan!
De registrerade försäljningskostnaderna bokför du precis som vanligt, både vad det gäller moms och bokföringskonton. Däremot har du tänkt helt rätt när du bokför inköpet av danskursen, detta ska gå som utbildning och då fungerar bokföringskonto 7610 att använda.
/My
Hej!
Men ska jag verkligen använda samma bokföringskonto 3003 (6% moms, försäljning av tjänster i Sverige) för försäljningen trots att det är en kurs i Köpenhamn med 0 % moms som jag i princip sålde vidare till mina svenska elever/kunder. Jag tog inte ut någon vinst som mellanhand.
Bör man använda momskod 3048 Försäljn tjänst EG momsfri?
Jag förstår, stryk mitt svar ovan. Då tänker jag att detta ska hanteras som utlägg eller vidarefakturering i ditt fall istället, vilket det blir här beror på vem utav dig och din kund som har betalningsansvar till leverantören bland annat.
Tog mig också en extra funderare gällande själva inköpet eftersom jag tolkar det som att det är en tjänst som hör till ditt företags ordinarie verksamhet och som säljs vidare. Då bör det istället hanteras på ett 4-konto och försäljningen sedan på ett 3-konto. Via länken ovan ser du också de momsregler som gäller när du köper en vara eller tjänst för annans räkning, och när du fakturerar utlägg du gjort för kunds räkning.
Känns något oklart får du gärna återkomma!
/My
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.