Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kontering av innestående pengar hos iZettle för hantering av returer

Jag har använt mig av iZettle ett par månader och sköter bokföringen i Visma eEkonomi. Jag aktiverade nyligen möjligheten att ha ett innestående belopp hos iZettle för att kunna hantera returer på ett enkelt sätt. Jag undrar hur jag ska kontera de 2000kr som jag har på mitt konto. Ska detta ses som en fordran till iZettle? Vilket konto bör detta i så fall konteras på, eller finns det något bättre sätt att hantera detta? Bokföringen sker med kontantmetoden.
6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

du bör använda konto 1680 kortfristig fordran
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för snabbt svar!

Ok, det enda som jag kan tycka är lite märkligt i detta fall är att pengarna kommer att finnas hos iZettle tills jag antingen plockar bort min "buffert" eller avslutar kontot. Så denna fordran är ju inte så speciellt kortfristig, om man nu inte ser det som "nya pengar" som hela tiden ersätts i bufferten vid varje utbetalning från dem.

Fd medlem
Inte tillämpbar

jo men du kan plocka ut dem när du vill, långfristiga är låsta vid en tidpunkt

Hej! 
Jag vill i den här tråden lyfta att vi idag släppt en ny version utav Visma eEkonomi där vi skapat en integration med iZettle. Det innebär att du kan integrera ditt iZettle-konto med Visma eEkonomi och på det sättet få in transaktionerna med automatik.

Läs gärna mer om hur du kommer igång med tjänsten och vad den innebär på vår hemsida.

Ha en fin dag!

/Lovisa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Jag har ännu inte aktiverat denna funktion ännu, då jag undrar hur detta hanteras i Visma eEkonomi. Oraken till detta är främst då jag hanterar försäljning av både varor och tjänster. Skapar importen permanenta verifikationer som jag måste korrigera med korrigeringsverifikationer, eller blir detta temporära verifikationer som jag manuellt kan justera innan de sparas?

/Håkan
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej Håkan!

Integrationen med iZettle skiljer inte på försäljning av varor och tjänster, utan detta bokförs på samma konto. Säljer man både varor och tjänster kan det därför vara en god idé att lägga upp egna konton för just iZettle-försäljning, där både varor och tjänster konteras.

Verifikationerna som skapas bokförs direkt, du kan alltså inte ändra innan det sparas/bokförs. Vill man ändra i dom får man hantera det precis som vanligt genom att arbeta med korrigeringsverifikationer. 

I den här filen förklarar Gustav mer. 

Hoppas det besvarade dina frågor.

Ha en fortsatt fin dag!

/Moa