Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kontering av lagervärde och varuprover - eEkonomi

Jag behöver korrigera bokföringen så att lagervärdet för varor (6.500 Kr), som ej blir sålda till årets slut, blir en tillgång - samt att kund/varuprover (2000 Kr), som jag vill debitera på konto 5960, får ett lagerkonto som jag kan kreditera dem mot.

Jag har bokfört alla varuköp på konto 4000 och inköpt lager av varu/kundprover har felaktigt hamnat på 5900.

Om jag korrigerar bort konto 4000 på gjorda varuinköp och ersätter dem med t ex konto 4010 - inköp av materiel och varor, så måste jag lägga in kontot som ett nytt bokföringsförslag och bokföra varuinköpen manuellt - eftersom Visma tagit bort kontot. Dock, läste jag i Forumet att, denna typ av varor för försäljning, bokade på 4010, kommer att inräknas i firmans lager - i den mån de finns kvar vid årets slut. Som jag förstår ska osålt varulager då stämma med inventeringen av dessa varor. Eftersom varuinköpet här bokförs manuellt - måste då också osålda varor krediteras manuellt? - Hu ska bokföringen i debet och kredit se ut i detta exempel?

Vilket är skälet till att Visma tagit bort kontot? Finns ett bättre förslag på min fråga om konton betr. bokföringen av lagervärdet för osålda produkter? Jag vill få till en så förenklad lagerredovisning som möjligt.

Stort tack på förhand!

Hälsningar

Christina Windäng     

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

eEkonomi har inget stöd för någon lagerhantering i dagsläget. Vill man bokföra sitt lagervärde med dess förändring, så måste det alltså göras manuellt. Mindre företag som inte har så stort lager brukar dock inte göra detta löpande, utan väljer istället att enbart redovisa lagervärdet vid årets slut i samband med deklarationen. Det redovisas i så fall enligt denna tråden. Motsvarande kontering kan alltså också göras löpande, men vill man det så brukar man istället ha ett program som sköter detta åt en med automatik då det ju annars kräver ganska mycket manuellt arbete. 

Angående din andra fundering kring hur varuprover ska bokföra, så borde du hitta svaren på den i denna tråden.

Angående konto 4000 och 4010 som du pratar om, så har det ingenting med själva lagervärdet eller lagerförändringen att göra. Det är enbart konton som används för att ta upp själva inköpet. Vilket av dem som används spelar ingen roll, 4010 är bara ett underkonto till 4000 som är huvudkontot. Vill du hellre använda dig utav konto 4010 så är det helt okej, men då måste du först skapa kontot i din kontoplan under Inställningar - Kontoplan.

Hoppas detta klargjort lite för dig, har du fler funderingar är det bara att återkomma i tråden!

/Karl