Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Tegell
MEDLEM

Kontering ingående moms

Jag bokför bankhändelser och väljer då t.ex. ett konto för inventarier. Skriver in beloppet inkl moms i Debet. Kredit är 9300 (ut från bankkontot). Men jag hittar ingen momskod som räknar ut ingående moms (25%).

 

Om jag däremot väljer "05 Momspliktig försäljning som ej ingår i annan ruta" så räknas ut rätt momsbelopp och dras av från Debet-beloppet, men konteringen är Debet 2611 vilket ju är "fel sida" på Utgående moms. 

Momsredovisningen blir iofs rätt, men det blir fel bokföring då den ingående momsen skall vara Debet 2641 och inte 2611. 

 

Det känns som att ingående moms är "basic" och borde hanteras rätt i programmet.

Vad gör jag för fel?

7 SVAR 7
Pacsac
CHAMPION

Är det en leverantörsfaktura du konterar? Där anger man totalbelopp och momsbelopp, moms som kommer på konto 2641

 

Tack. Det är inte någon registrerad "faktura" utan en Bankhändelse. Problemet är att jag inte hittar någon momskategori för ingående moms som gör att rätt moms automatisk räknas ut. 

Min "workaround" är att ange moms 05 (25%) och då beräknas rätt belopp men hamnar som debet på 2611 och inte 2641.

momskategori - är väl det som används vid försäljning/artiklar

konto 2641 har momskod 48

Kan du inte ange konto 2641 i verifikationen?

Tack för dina svar!

 

Det jag gör är att registrera bankhändelser som jag har importerat från min bank.

De utbetalningar från kontot bokför jag då på lämpligt konto men vill att Visma skall beräkna momsbeloppet utifrån totalen på utbetalningen på samma sätt som den beräknar utgående moms på mina fakturor till kund. 

Så kunde jag göra i Bokio som jag använt tidigare men verkar inte som att Visma stöder uträkning av ingående moms utan jag får göra egen kontering till 2641 och där skriva in momsbeloppet. 

OK, men att automatiskt räkna ut momsen är nog inte ett korrekt sett att göra, det måste ju finnas ett underlag för ingående moms, dvs ett kvitto/faktura med specificerad moms och ett momsregistreringsnummer.

Moms kan ju också ha olika procentsatser

 

Momsen ska inte räknas ut utan du ska ange den momsen som står på underlaget på konto 2641. eEkonomi kan ofta tolka detta belopp åt dig om du fotat underlaget. Om det inte finns någon ingående moms specad på underlaget så får du heller inte något avdrag för ingående moms. Alla kostnader är det inte moms på. Vissa program har att det räknas ut ingående moms men det är förkastligt enligt mig och leder till många felaktiga avdrag.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Tack! 

Då förstår jag att det inte går att få Visma att räkna ut, utan jag måste manuellt skriva in momsen på 2641.

Tack för hjälpen! Case closed...  😉